Julie

De norske bokklubbene 1995 Innbundet

Handlingen foregår i tidsrommet fra 1918 til 1920, på landsbygda i Romsdal og Nordmøre, i Molde og Kristiansund. 18 år gamle Julie Rød kommer fra enkle kår og har tatt seg jobb som butikkdame og tjenestepike hos kjøpmann Fuglevik. Julie gleder seg over livet, over å være ung med fremtiden foran seg. Alt forandres brått da søsteren blir syk og Julie må flytte hjem igjen for å hjelpe foreldrene. Fortsetter i Som dine dager er og Lenker.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1995

Serie Julie (1)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Møre og Romsdal

Et hyggelig gjensyn med Anne Karin Elstad sine bøker, 30 år siden jeg leste Innhaugfolket, og 20 år siden jeg leste For dagene er onde og Maria Maria. Nå har jeg omsider startet på serien om Julie, og inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest første bok, er at dette er nok en god serie av Elstad. Får litt assosiasjoner tilbake til for dagene er onde, der bygdesladderen og "bygdedyret" er levende, også i denne boka om Julie, må man passe seg vel for hva man gjør for å passe seg for bygdesladderen. I denne boka finner Julie seg kjæreste, og forlover seg, og det aner meg at livet ikke bare blir enkelt for henne heller ikke i neste bok, som i denne.

Anbefales (leste de 4 bøkene "hver for seg". Velger likevel å registere disse "samlet".

1300 sider om Julie skrevet av Anne Karin Elstad er et fantastisk verk. Verket består av de fire bøkene "Julie, Som dine dager er, Lenker og Fri". Vi følger Julie fra hun er 18 år, ung bondekone på Storvik, gjennom andre verdenskrig og frem til 1970-tallet og EF-avstemningen. Vi følger familien gjennom gleder, sorger og får godt innblikk i hvordan det er å leve på en gård på bygda med sladder, normer, bygdedyr, bygdejustis, samhold, hverdagsgleder og slit. Hør gjerne bøkene på Storytel, der bøkene er fantastisk innlest av Merete Moen. Dette er litteratur i første divisjon. Anbefales på det varmeste. Terningkast 6.

Det smerter når vakre drømmer går knas, slik må det være. Og hvem har sagt at det ikke er lykke i det hverdagslige liv ?

Det er vanskelig å te seg naturlig når en spiser under oppsikt [....].

Hun kikker inn på sitt gamle rom. Minnene slår mot henne[…]. Nå er hun er glad hun slipper å sove her, slipper minnene, de gode og de vonde.

For Synna har hatt og vil alltid ha sin egen plass i ham. Henne har han aldri glemt, henne vil han aldri glemme. Men kjærligheten er ikke gjerrig, sier han, om du har mistet en du elsket, kan du elske igjen.

Hun hadde nesten glemt det, denne sære lykkefølelsen det gir å bære på et nytt liv, likevel er det så gjenkjennelig, kan ikke sammenlignes med noe annet. Denne nærheten mellom henne og barnet mens det ennå er bare hennes, en fullkommen del av henne, hun og barnet, prisgitt av hverandre.

Noen av bøkene i hylla mi, fler kommer etterhvert.

Denne listen er en oversikt over klassesett som er tilgjengelige for lærere på Rælingen vgs.

Her er en liste over noen av favorittbøkene mine

En liste over bøker jeg har lest i 2011. Den blir oppdatert jevnlig når jeg har lest flere bøker.

• "Lenker - roman" av Anne Karin Elstad
  • "Fri - roman" av Anne Karin Elstad