Julia drar til byen

av (forfatter), Lisa Moroni (forfatter), Eva Eriksson (illustratør), Lisa Moroni (illustratør) og Erle Stokke (oversetter).

Omnipax 2019 Innbundet

Julia og mamma skal til byen. Så mye folk det er overalt! Julia hilser på alle hun møter: Hei, hei! Ha det, sier hun når de går av bussen. I skobutikken måler Julia føttene og prøver sko. Mamma vil også ha nye sko, og Julia hjelper til. Men hvor ble mamma av? Der er hun! Oi, hun går. Uten Julia! Julia løper etter. Mamma! Men det var ikke mamma ... Hvor er mamma?

«Så utrolig søtt og fint og lærerikt for både barn og foreldre med en utforskende to-tre-åring» @bokmorten på Instagram om Julia-bøkene

Eva Eriksson og Lisa Moroni har skrevet og illustrert Julia-bøkene sammen. Julia, Lisas to år gamle datter og Evas barnebarn, har stått for inspirasjonen. Her er alle med: mamma, pappa, mormor, hunden Soda - og så sjarmtrollet Julia, så klart!

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2019

Gjentagelse facinerer denne gruppen, og en historie med en enkel rammefortelling med ulikt innhold faller ofte i smak. Det ligger mye spenning og glede i å gjenkjenne et mønster i teksten, og vite hva som kommer. Ofte handler bøkene om hverdagssituasjoner som ligger nærme barnas erfaringer.

Her er noen av de bøkene/seriene jeg synes passer for de yngste. Listen kunne vært kjempelang, men dette er noen av mine favoritter. Det fine med serier for de yngste er at barna kan bli kjent med karakterene gjennom flere korte bøker.

• "Julia elsker dyr" av Eva Eriksson
  • "Minsten er sint" av Mervi Lindman