Julenoveller

21 nye og klassiske noveller fra norske forfattere

av (forfatter), P. Chr. Asbjørnsen (forfatter), Jørgen Moe (forfatter), Arne Berggren (forfatter), Alf Prøysen (forfatter), Amalie Skram (forfatter), Gunnar Staalesen (forfatter), Knut Hamsun (forfatter), Anne B. Ragde (forfatter), Jan Mehlum (forfatter), Levi Henriksen (forfatter), Jørgen Jæger (forfatter), Cora Sandel (forfatter), Tarjei Vesaas (forfatter), Selma Lønning Aarø (forfatter), Johan Borgen (forfatter), Gro Dahle (forfatter), Merethe Lindstrøm (forfatter), Beate Grimsrud (forfatter), May Grethe Lerum (forfatter), Harald Rosenløw Eeg (forfatter) og Ragnar Dyresen (forfatter).

Juritzen forlag 2013 Innbundet

I denne boken har vi samlet 21 stemningsfulle,
morsomme, triste og vakre julefortellinger fra noen
av landets beste forfattere.
I Amalie Skrams kjente klassiker «Karens jul» møter vi julens
kalde bakside. I Knut Hamsuns «Julegilde» er det forbudt kjærlighet,
og i Tarjei Vesaas? «Peparkorn» kan man kjenne seg igjen
i barnets utålmodige venting på den store dagen.
Anne B. Ragde, Levi Henriksen og Beate Grimsrud
viser hvordan julen kan by på overraskende, nye vennskap,
bare man tør å åpne sitt hjem. Og Alf Prøysen minner oss på
hvilket arbeid som ligger bak de glitrende hjem, og at
Stemning er mer enn bare julelys.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788282054706

EAN 9788282054706

Genre Klassisk litteratur

Novelleboken gir mange fine lese-øyeblikk selv om ikke alle novellene er like interessante etter min mening, men mange er veldig bra. Skal jeg trekke fram de tre beste må det bli Karens jul, Julegilde og Katja Madonna. Alle disse gjør sterkt inntrykk, og gir grobunn for ettertanke. Den lengste novellen, Engler - finnes de?, var også meget bra.

Her var mange spennende navn, så det var med lite skjult forventning jeg startet denne boken. Min erfaring med noveller er heller liten, men etter å ha lest både Arkitekt og Julefortellinger nå i høst, føler jeg at jeg begynner å få dreisen på formatet.
Julenoveller starter med syv korte, tradisjonelle historier før det er Jan Mehlum sin tur med novellen "Engler - finnes de?" Denne er mer moderne i språket, lagt til bynære strøk i vår tid. Historien er fornøyelig, koselig og en smule moralsk, og jeg frydet meg da jeg satt å leste.
Så er det Jørgen Jæger sin tur med "Hvit jul". Det er alltid gøy å lese historier med handling i Bergen, og her får vi det. En fornøyelig liten sak, hvor jeg satt og forventet forløp og slutt, men fikk noe helt annet. Sånn skal det være! Neste mann ut er også bergenser, nemlig Gunnar Staalesen, og hans novelle heter "Bitter mandel". Det også publisert tidligere, men jeg har ikke hatt fornøyelsen. Et riktig Agatha Christie mysterium var dette.
Forbauselsen ble stor da jeg kom til Anne B. Ragde sin novelle "Og de skotter!" - den hadde jeg da nettopp lest i Julehistorier som Aschehoug ga ut i høst. Det samme skjedde noen sider senere, der er sannelig også Merethe Lindstrøm sin novelle "Snekkeren", den også publisert i år i Julehistorier.
Går det an da? Er det fritt frem å trykke historiene sine i så mange bøker en vil? Historiene var i mine øyne de beste i Julehistorier, så jeg skjønner at også Juritzen var fristet til å ta dem med i årets samling av julenoveller.
Jeg fikk meg en god dose med julestemning, da jeg tilbragte 2. søndag i advent hjemme alene foran peisen med bok og varm sjokolade. Anbefales!

Håpet er en nøysom plante, det skyter nye skudd i det dunkle for hver gang det blir ribbet.

(Fra "Julaften hos sorenskriverens" av Cora Sandel.

Overtroen var folkets poesi og hadde en gang vært dets religion, dets grunnlag, de gamle forestillinger om vesener som var menneskene hulde eller fiendske. Hvem av oss kjente ikke de gamle sagn om jotner, riser, alver og dverger?. For det opprinnelige menneske var det en naturlig tanke at det vide hav, de ville fjell, de skumle skoger, de dype vann, de øde heier, med deres ensomhet og gru, med deres underlig vekslende spill av lys og skygger, med alle deres skygger og gripende naturtoner var et hjem for overnaturlige vesener. Det myldret av dem i sagatiden.

(Fra "Julebesøket i prestegården", Asbjørnsen og Moe)

Vi våknet tidlig om morgenen og ønsket hverandre god jul, men efter grøten måtte vi pent bli på værelset vårt allesammen hele dagen og glede oss til om aftenen, og alle studerte på hva de skulle få. Og utpå dagen fikk alle folkene lov til å komme inn i stuen og stå langs veggene, dere kan tro de var glade, og når treet var tent så fikk de titte på det også, gjennom dørsprekken, både Anne budeie og alle husmennene og dere kan tro de var beveget når de fikk se far drikke juledrammen, og siden leste han et stykke av det nye testamentet – ja det var ikke som nu med krav og misfornøyelser på alle kanter, og siden fikk de mat ut i drengestuen der var både det fete på juleskinken og slikt av julebaksten som på en eller annen måte var blitt mislykket.

....Så var det sølvguttene, som alle hadde nyvasket hår og holdt i hvert sitt stearinlys. Det lyste av skjønnhet og uskyldighet og glitret i øynene deres. Innerst inne ville jeg være en liten sølvgutt. Jeg ville være han som sang solo med engleaktig stemme. I hvert fall en dag i året. Resten av året kunne jeg skrike hysterisk og komme hjem fra fotballtreningen som et monster i søle.
For hvor var disse englemennene resten av året. I et skap ? Børstet man bare av dem støvet og kledde dem og ga dem hvert sitt lys på julaften? De var uvirkelige.

(Fra "God jul - hvor er du?" av Beate Grimsrud)

• "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "Hellig jul"
  • "Tinder i gamledager" av Eirik Lande
  • "Påskekrim 2019 - 16 kriminalnoveller" av Anne B. Ragde
  • "Forbedringsindustrien - et oppgjør med prestasjonskulturen" av Hans Erik Næss
  • "Sove ute - håndbok for netter i sovepose" av Marius Nergård Pettersen
  • "Bare Anna" av Anna Rasmussen
  • "En magentaturkis himmel - hyllest til hverdagsmennesket" av Paal-André Grinderud
  • "Kunsten å overtale en katt - retorikk for menneske- og katteelskere" av Jay Heinrichs
  • "Vi har pissa i frysern - flere morsomme trykkfeil fra norske aviser" av Jaran Dammann
  • "Den brisne botaniker - edle dråper, stive drinker og plantene vi får dem fra" av Amy Stewart
  • "Stolt" av Benjamin Baarli Silseth