Julekuler

én oppskrift, 55 mønster

av (forfatter), Carlos Zachrison (forfatter), Arne Nerjordet (illustratør), Carlos Zachrison (illustratør) og Ragnar Hartvig (illustratør).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Denne boken inneholder én oppskrift på strikkede julekuler, med 55 forskjellige mønster man kan variere med. Utgangspunktet for kulene er hentet fra tradisjonelle norske strikkedesign. Med litteraturliste.

ISBN13 9788202327170

EAN 9788202327170

Denna kultbok köpte jag idag med dedikation av författarna som ledde ett Strikkekafé på Ål i samband med öppningen av Folkemusikveka 2014.
Jag hoppade till första gången när jag såg dessa killar sitta med stickningen i sina händer och sticka kulor och detta är verkligen en suverän bok. En beskrivning som passar till 55 olika mönstrade kulor. Med den här boken kom de dessutom ut från modeindustrin och in i en värld av stickande, virkande och handarbetande kvinnor (och några män) över hela världen. Killarna skojade med sig själva och berättade om sina resor till olika länder. 15 olika språk finns nu boken utgiven på och de andra böckerna på något färre. På engelska har kulor översatts till balls och det blev en hel del muntra skratt när bilden på den engelska översättningens framsida visades för oss. De är verkligen lika trevliga och roliga som de verkar i sina böcker när de berättar om allt från snöskottning till utedass och böckerna är roliga att bläddra i, har vackra bilder och beskrivningarna är lätta att förstå.

• "Varme votter og noen sokker" av Eva Trotzig
  • "Nordisk strikk - votter, vanter, sokker og luer etter gamle mønstre" av Johanna Wallin
  • "Påske hele året" av Arne Nerjordet
  • "30 tøfler - ett grunnmønster" av Carlos Zachrison
  • "Strikk i vikingmønster" av Elsebeth Lavold
  • "Strikkedukker" av Arne Nerjordet
  • "Strikk - en reise til indre ro" av Kari Hestnes
  • "Moderne norsk strikk" av Karen Marie Vinje
  • "Kontstrikk" av Ruth Gullbekk Bolstad
  • "Norske vottar og vantar - dyremønster og andre figurar frå norsk strikkearv" av Annemor Sundbø
  • "Maske for maske - ungdom og voksne" av Mette N. Handberg
  • "Islandsk strikk" av Oddny S. Jónsdóttir