Judasevangeliet

fra Codex Tchacos

av (redaktør), Marvin Meyer (redaktør), Gregor Wurst (redaktør) og Grete Helene Moen (oversetter).

Lille måne 2007 Innbundet

Det kontroversielle Judasevangeliet var forsvunnet i 1600 år før det ble oppdaget i en ørkenhule i Egypt. Denne boka inneholder evangeliet som fortelles fra Judas' perspektiv.

I 1600 år lå budskapet skjult. Da de innbundne papyrussidene i dette forsvunne evangeliet til slutt nådde frem til filologer som kunne oppklare meningen, ble de forbløffet. Her var et evangelium som man ikke hadde sett siden kristendommens begynnelse og som få fagfolk hadde trodd eksisterte engang - et evangelium som fortelles ut fra perspektivet til Judas Iskariot, historiens desiderte forræder. I denne gjennomgripende gjenfortolkningen ber Jesus Judas om å forråde ham. I motsetning til evangeliene i Det nye testamentet fremstilles Judas Iskariot som en rollemodell for alle dem som ønsker å være Jesu disipler. Han er den apostelen som virkelig forstår Jesus. Denne boken rommer den første utgivelsen av dette bemerkelsesverdige evangeliet etter at det ble fordømt av de første kirkefedrene, særlig St. Irenaeus i 180. Kodeksen (eller boken) som inneholdt evangeliet lå skjult i en hule i Midt-Egypt og ble oppdaget av noen bønder på 1970-tallet. I de mellomliggende årene ble papyruskodeksen kjøpt og solgt av antikvitetshandlere, gjemt bort og fraktet over tre kontinenter. Hele tiden ble den utsatt for skader som reduserte mye av den til fragmenter. I 2001 havnet den endelig i hendene på en gruppe fagfolk som omhyggelig samlet og rekonstruerte den. Judasevangeliet er oversatt til klar og tydelig prosa fra den koptiske originalen og ledsages av kommentarer som forklarer dets fascinerende historie innenfor den første kirkens rammer. Det gir et helt nytt forståelsesgrunnlag for Jesu Kristi budskap. Da Jesus visste at Judas tenkte på noe opphøyd, sa han til ham: "Gå vekk fra de andre, så skal jeg fortelle deg om rikets mysterier. Du har muligheten til å komme dit, men det vil volde deg mye sorg. For en annen vil erstatte deg for at de tolv disiplene igjen skal bli fullstendige overfor sin gud." Judas sa til ham: "Når vil du fortelle meg disse tingene, og når vil den store lysets dag gry for slektsleddet?" Men da han sa dette, forlot Jesus ham. FRA JUDASEVANGELIET

Forlag Lille måne

Utgivelsesår 2007

• "Tidligkristne apokryfer" av Reidar Aasgaard
  • "Nyplatonismen - det gudomlege arbeid" av Ingemund T. Askeland
  • "Opplysningens sorte får - Jean-Jacques Rousseau (1712-1778)" av Martin Wåhlberg
  • "Romersk religion" av Sissel Undheim
  • "Dårskapens lovtale" av Erasmus Roterodamus