Journal 64

av (forfatter) og Erik Johannes Krogstad (oversetter).

Aschehoug 2012 Innbundet

Dette er den fjerde boka om Avdeling Q.

Ny bok i den populære serien om Avdeling Q. Etterforsker Carl Mørck og hans hjelpere står overfor en komplisert 23 år gammel sak som skal vise seg å handle om overgrep på det aller groveste. Helt fram til 1950-tallet ble nemlig "upassende" kvinner deportert til den lille øya Sprogø, der misbruk, tvang og svik var hverdagskost. Dit kom også den unge Nete Hermansen, og derfra klarte hun å unnslippe - trodde hun. Men en dag innhenter fortiden henne. Hva skjedde med henne, og hvor ble det av menneskene omkring henne? Flere av dem er blitt sporløst borte. Da Carl Mørck endelig tror han vet hvordan tingene henger sammen, kommer en ny og svært kaldblodig morder på banen.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788203216114

EAN 9788203216114

Serie Avdeling Q (4)

Omtalt sted Danmark

Jeg liker denne gjengen i avdeling Q. Det er en krim med mye humor også. for min del var slutten overraskende, jeg likte den vrien.

Igjen en god bok om Carl, Assad og Rose, men denne når ikke helt opp til de forrige bøkene etter min mening. Det beste med denne boken er alt rundt de tre på avdeling Q, herlige typer som jeg smiler godt av :-)

Glimrende krim, spennende fra begynnelse til slutt.

Jeg har nylig vært i Danmark og sett den helt ferske filmatiseringen av Journal 64. Jeg anbefaler filmen som jeg synes er drivende god. Av alle Jussis bøker om avdelingen Q er det akkurat denne som har sjokkert meg på grunn av fortellingen om kvinneanstalten på Sprogøe, en konsentrasjonsleir der unge "løsaktige" kvinner ble plassert, ble i realiteten fengslet og antagelig ofte også misbrukt. Jeg tar med dette fra Wikipedia: "I 1922 ble Sprogø forpaktet og dannet rammen om et hjem som «De Kellerske Anstalter» drev for kvinner som var umyndiggjort på grunnlag av evneveikhet, men som i virkeligheten ofte bare - ut fra datidens moralbegreper - ble ansett som seksuelt løsaktige av myndighetene. Stifteren Christian Keller, som også opprettet Livø-anstalten for menn, definerte dem i 1919 som «…den klassen av lett åndssvake kvinner, hvis erotikk frembyr en vesentlig fare i det frie samfunn for utbredelse av kjønnssykdommer». Et tvangsophold på hjemmet varte gjennomsnittlig om lag syv år. Der var plass til rundt femti kvinner.
I et leserbrev i Politiken i april 1922 skrev formannen for Den antropologiske komité, Søren Hansen, om nødvendigheten av å opprette anstalten: «...særlig fordi det avkommet de bringer til verden, gjennomgående er av meget ringe kvalitet», og at øy-anstaltens «viktigste oppgave nettopp skal være å forminske den store økonomiske byrden som det åndelig defekte avkommet er for samfunnet, og at den altså i det lange løp skulle lønne seg». Doktor i spesialpedagogikk Birgit Kirkebæk har skrevet Sprogø-jentenes historie, basert på atten journaler. På Sprogø var kvinnene isolert fra resten av samfunnet, og drev Sprogø som landbrukseiendom. Kvinnehjemmet på Sprogø fungerte i knapt førti år, idet den siste kvinnen forlot anstalten 1. april 1961.
"
Akkurat dette sjokkerte meg dypt da jeg leste boken for flere år siden, den samme reaksjonen hadde jeg på filmen. Dette er nær fortiden.
Filmen er også fantastisk fotografert med vakre bilder av København på en sur og kold årstid. Anbefales!

Historien var like spennende som de andre og karakterene like fabelaktig herlige. Men på slutten tok Adler-Olsen noen unødvendig korte snarveier. Utrykk og replikker satt heller ikke helt som de skulle i denne boken. Men jeg gleder meg til den neste og vil for alltid være en svoren fan av Karl og Assad. Og måtte lydbøkene fortsette å bli lest av Helge Winther-Larsen.
Jeg etterlyser imidlertid en oversettelse av bok nr to i serien; "Og hun takkede guderne" (2008) Hvor ble det av den?

Jeg er ikke i humør til å dele paraply med noen,tenkte han, helt til han sto ved utgangen av betongkassen og så at noen hadde dratt ut bunnproppen i himmelhavet så han ikke kunne se ti meter foran seg.

Da er jeg spent på å høre hva du jobber med, Ronny. Har du etablert deg som profesjonell utsprenger av undertøy i størrelse small?

Og vet du hva? Jeg hater det, sa han. Hater at noen føler seg bedre som menneske enn andre. Og raselære, om å dele opp folk, at noen er verdifull og noen ikke så verdifull.

Det var alltid moralsk oppløftende å se at andre var verre ute å kjøre enn en selv.

Hva i granskauen har du i den vesken, Rose? Brostein? hvisket han foran innkjørselen til Curt Wads hus mot Brøndbyøstervej.

"Er du gal. Det er Shakespeares samlede verker i skinninnbinding."

Bøker jeg har lest av forskjellige grunner i år. Alle hjerter gleder seg! :)

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Bøker av "Danmarks krimkonge", Jussi Adler-Olsen

Jeg hiver meg på trenden og skal jobbe meg gjennom denne lista jeg også:-).

• En bok på mer enn 500 sider
  • En romantisk klassiker
  • En bok som det har blitt laget film av
  • En bok som ble publisert i år
  • En bok med et nummer i tittelen
  • En bok skrevet av noen under 30
  • En bok med ikke-menneskelige karakterer
  • En morsom bok
  • En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
  • Et mysterium eller en thriller
  • En bok hvor tittelen kun er ett ord
  • En novellesamling
  • En bok hvor handlingen foregår i et annet land
  • En bok som ikke er fiksjon
    En populær forfatters første bok
    En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
  • En bok en venn har anbefalt deg
  • En bok som har vunnet en Pulitzer Prize
  • En bok basert på en sann historie
    En bok fra bunnen av leselista di
    En bok moren din elsker
    En bok som skremmer deg
  • En bok som er over 100 år gammel
  • En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
    En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
    En biografi
  • En bok som du fullfører på en dag
  • En bok med antonymer i tittelen
    En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
    En bok som ble utgitt året du ble født
    En bok som har fått dårlig omtale
  • En trilogi
  • En bok fra barndommen din
  • En bok med et trekantdrama
  • En bok satt til fremtiden
  • En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
  • En bok med en farge i tittelen
  • En bok som fikk deg til å gråte
  • En bok med magi
  • En tegnet roman
  • En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
  • En bok du eier, men aldri har lest
    En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
  • En bok med et annet originalspråk
  • En bok satt til juletider
    En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
    Et skuespill
  • En bannlyst bok
  • En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
    En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

• "Den grenseløse" av Jussi Adler-Olsen
  • "Marco-effekten" av Jussi Adler-Olsen