Jotnens hjemkomst

Aschehoug 2011 Heftet

Etter en henrettelse av en høytstående mafiaboss blir politietterforsker Petter Tyrar kontaktet av en merkelig, enøyd mann. Han tilbyr Tyrar hevn for en grusom urett, men prisen Tyrar må betale, viser seg å være høy. Etter en blodig skuddveksling våkner han opp i Gladsheim, selveste Odins bolig i Åsgard. I denne fremmede verdenen blir han mottatt som en høvding. Snart blir det klart for Tyrar at han i virkeligheten er krigsguden Tyr, som nå er kalt hjem for å lede einherjene i tiden frem mot Ragnarok, verdens ende. Dette er første roman i en trilogi om jotnen og krigsguden Tyr. Fortsetter i Før de ni verdener styrter og Ragnarok.

ISBN13 9788203198595

EAN 9788203198595

Serie Tyr-trilogien (1)

Genre Dystopier Spenning

Vel, kva kan seiast om denne boka?

Heilt ærleg var det for det meste vekkasta tid å lese den. Eg likar fantasy, eg diggar bøker med referansar til vikingesaga/gudar og liknande. Men det her var faktisk berre elendig.

Når eg skulle tenke ut korleis eg skulle grungje dette kom eg tilfeldigvis over den her annmeldelsen gjort på bloggen Bokstavelig Talt. Den seier verkeleg alt. Det er dei same ankepunkta eg har mot boka. Bortsett frå at eg vil drage det so langt at eg vil hevde at språket er på nivå med ein middels kioskroman.

Denne boka kjem absolutt ikkje i mi bokhylle.

Her lærer du om guder, jotner og vaner. Settingen er som i de gamle vikinghallene og ære står høyt. Jeg likte denne boken bedre enn jeg har likt bøker med norrønt innhold før. Nettopp fordi Bull-Hansen klarer å tilføre historien noe nytt. Men den er likevel ikke en fantastisk bok; Jeg vil kalle den en god og lesverdig historie.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Jeg ønsker å lese mer nordisk litteratur innenfor disse sjangrene. Her har jeg lest altfor lite, og har dermed lite kunnskap til forfattere, så kom gjerne med forslag :)
Har bare med en bok for hver forfatter, slik at jeg kan få med flest mulig forfattere.

Bøker jeg har lest i 2021

• "Ragnarok - roman" av Bjørn Andreas Bull-Hansen