Joseph Conrad

Gyldendal 2002 Innbundet

Forfatteren legger størst vekt på Mørkets hjerte i denne boka, men han diskuterer også både de andre romanene og Conrads biografiske og kulturelle kontekst. Boka fokuserer med andre ord også på mennesket Joseph Conrad, og på de mangetydige og subtile transformasjonene fra liv til litteratur. Har litteraturliste og person- og verkregister.

Fascinerande Ariadne-utgjeving om ein diktar av verdsformat .; forfattaren bak verk som "Lord Jim", "Taifun" og "Mørkets hjerte". Joseph Conrad (1857.1924) blei fødd i Ukraina og vaks opp i Polen. Som ung drog han til sjøs og segla over hele verda, men blei særleg sterkt påverka av opphalda sine i Afrika. Minna frå Kongo danna grunnlaget for ein av hans mest medrivande forteljingar, Mørkets hjerte. Andre meisterverk er Negeren fra Narcissus, Nostromo, Taifun og Lord Jim. Jakob Lothe tek i denne Ariadne-boka for seg Joseph Conrads bakgrunn og erfaringar og deira tyding for diktinga hans. . Samanhengen mellom liv og verk er opplysande nettopp fordi han er kompleks og indirekte, seier Lothe. Han skisserer også den idéhistoriske og litteraturhistoriske bakgrunnen for den litterære produksjonen til Conrad. Jakob Lothe (f. 1950) er professor ved Institutt for britiske og amerikanske studier, Universitetet i Oslo. Han har mellom anna gitt ut Fiksjon og film: narrativ teori og analyse (1994) og vore medredaktør av Litteraturvitenskapelig leksikon (1997).

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205300743

EAN 9788205300743

Serie Ariadne

Omtalt sted England

Omtalt person Joseph Conrad

Lothe syner ein inngåaende kjennskap til Joseph Conrad som menneske og forfattar. Dei to første kapitla tek for seg oppveksten i Polen og karrieren som sjømann, men òg korleis det gjekk til at han vart forfattar med engelsk som hovudspråk. Resten av boka gjev analysar av dei mest kjende romanane hans, i all fall dei som finnast på norsk.

Sjølv har eg lese desse bøkene som spanande underhaldning. Som den litteraturvitaran han er, legg Lothe størst tyngd på kor nyskapande Conrad er både i skrivestilen og tematisk. Mørkets hjerte har fått eit heilt kapittel for seg sjølve og er òg den mest engasjerande analysen. Her får han fint fram kva kompleksiteten i romanen består av, og tek med korleis filmmakeren Coppola har tolka han i Apokalypse nå. Gjennomgangen av dei andre romanene, som Razumov, Lord Jim, er grundig nok, men til samanlikning noko tørr og repetitiv.

... for Conrad er politiske spørsmål fundamentalt sett moralske spørsmål fordi dei har konsekvensar for menneskas livsvilkår i eit økonomisk system der ressursane i siste instans er avgrensa og der fordelinga av dei er like så ujamn som den er urettferdig.

Ukraina er i nyhetene, men selv har jeg et uklart forhold til hva slags land det egentlig er. Etterhvert har jeg oppdaget at både eldre og nyere litteratur har sine røtter i Ukraina, selv om forfatterne skriver på helt andre språk enn ukrainsk. Listen nedenfor blir derfor nokså eksentrisk og personlig, men forhåpentlig nyttig for noen lesere likevel.

Listen er ajourført 12.2.20 med to bøker om Tsjernobyl-katastrofen. Oppdatert 17.3.24

• "Fjodor M. Dostojevskij" av Peter Normann Waage
  • "Donau" av Claudio Magris