Jorden sett fra himmelen

et flyportrett av kloden vår

av (forfatter), Yann Arthus-Bertrand (illustratør) og Astrid Martinussen Almaas (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2006 Innbundet

En samling flyportretter av jorda sett fra himmelen. Boka inneholder blant annet fotografier av verdens befolkning og miljø, byer og bydannelse, biologisk mangfold, og av hav og oseaner, med kommentarer og tilhørende artikler skrevet av eksperter. I tredjeutgaven er 90 fotografier lagt til, blant annet fra tsunami-ulykken i Asia, 2004. Inneholder også en tilstandsrapport om samfunnsmessige og økologiske farer som truer vår verden i dag.

Jorden sett fra himmelen ble utgitt for første gang i 1999 og har siden vakt stor oppmerksomhet verden rundt. Den har solgt i over tre millioner eksemplarer, og er oversatt til tjuefire språk. Hvert eneste år legger Yann Arthus-Bertrand ut på nye tokt med kamera i hånd, og med jevne mellomrom oppdateres boken. Denne tredje utgaven omfatter nitti nye fotografier, blant annet fra tsunamien som rammet Asia i desember 2004, og av de forsvunne Buddha-statuene i Bamyan i Afghanistan. Boken inneholder også en tilstandsrapport over de økologiske og samfunnsmessige truslene som verden står overfor i dag. Artiklene som er skrevet av internasjonale spesialister innenfor de ulike feltene, er enten nye eller oppdaterte, og det samme gjelder kommentarene til de om lag 220 bildene. Jorden sett fra himmelen er informativ samtidig som den inspirerer mennesker til å oppdage, forstå og tenke over hvilken arv vi etterlater oss til kommende generasjoner. "Viser oss klodens skjønnhet" Yngve Hellestøl, Aftenposten

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788241904448

EAN 9788241904448

• "Alt det du bare kan se når du roer ned - hvordan finne sjelefred i en travel verden" av Sunim Haemin
  • "Norges låver" av Eva Røyrane
  • "Da han møtte hund - hva hunden sanser, skjønner og elsker" av Helge O. Svela
  • "Ta meg på alt, bare ikke på ordet - galgenhumoristiske sitater i nødens stund" av Bertil Høkby
  • "Trær og busker" av Helge Vedel
  • "Vinterfugler" av Lars Jonsson
  • "De beste GI-oppskriftene - 100 oppskrifter uten sukker og raske karbohydrater" av Ola Lauritzson
  • "Noen ord til min elskede" av Gruppe 8
  • "Rikere hverdag - glede her og nå" av Birgitte Lange