Jonas

av (forfatter) og Erik Aasheim (forfatter).

Gyldendal 2014 Innbundet

Karismatisk. Elsket av mediene. En retorikkens mester.

Jonas Gahr Støre kan få krig til å lyde som humanitær aksjon. Men hvem er egentlig denne folkeforføreren?
........... Femten år gammel opprøres Jonas over at frihetskjemperen Andrej Sakharov ikke slippes ut av Sovjetunionen for å motta Nobels fredspris. Ti år senere smugler han informasjon til dissidentene bak jernteppet for den hemmelige gruppen «Komiteen for de femten». Et internasjonalt engasjement er tent.
........... Forfatterne følger Jonas fra eliteskole i Paris og somre på hytta til familien Brundtland til skuddene på Serena Hotel i Kabul og uriasposten som helseminister. På hjemmebane skal det imidlertid være slik det alltid har vært: høytlesning av Terje Vigen på hytta. Ingen bursdag uten kreps på bordet. Ingen nye venner inn i den lukkede «Happengjengen».
........... Gjennom tilgang til Gahr Støre og hans nærmeste krets, tegnes bildet av en politisk superstjerne på overraskende vis.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205473492

EAN 9788205473492

Omtalt sted Norge

Omtalt person Jonas Gahr Støre

Linje 1 fra Nationalteateret stasjon kalles trikk når den går vestover og T-bane når den går østover. Sånn har det alltid vært.

Som Henrik Ibsen ville sagt, har << protestert for all verden, men fulgt villig med på ferden >>.

Etter alle disse dagene visste han nå at en statsrådspost ikke kan takles som en jobb, men må aksepteres som en tilstand.

• "På vei til en venn - roman" av Niels Fredrik Dahl
  • "Analfabeten som kunne regne" av Jonas Jonasson