Jona fra Værøy

Schibsted 2015 Heftet

Året er 1897. Det stormer på Værøy. En historie om livet, døden og kjærligheten i havgapet. (Fast tekst) Jona liker å gå sine egne veier. Hun elsker hjemstedet sitt, det vakre, ville Værøy. Her føler hun seg fri, her er hun født, her skal hun leve, og her skal hun dø. En dag ankrer et skip opp utenfor øya, og den britiske kapteinen Adam Wilkinson går i land. Han vinner Jonas hjerte og hun hans. Men er det slik at kjærligheten alltid seirer - eller må den vike for plikten, friheten og Jonas elskede Værøy? - Du føler noe for meg også, ikke sant? Han løftet haken hennes. - Du har vel skjønt kordan det e, hvisket Jona. - Ja, det har jeg. Likevel skal du gifte deg med Trym. Han sa det uten bitterhet. - Og det har hele tiden vært meningen. Er du glad for det? Holder du av ham? Kan du ikke heller reise med meg?

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2015

Serie Perlemor (1)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1850-1899

Omtalt sted Nordland

Mandag 15. juni kom Kaja Nylund ut med sin andre serie. Jeg tok frem første bok med stor forventning. Og den innfridde med spenning, tråder av hemmeligheter og god beskrivelse av miljø og karakterer. Den tar deg med til en reise i Jonas rike. Her er hun en ung jente som har innfunnet seg med det som blir forventet av henne. Men vil det vare? Jona er uredd, sta og går sine egne veier. Men hun er også lojal ovenfor familien sin. Men kommer det til å vare når hun må velge mellom plikten eller den store kjærligheten?

Jeg gleder meg til å følge denne videre for den engasjerer meg allerede etter bok 1.

Kaja har forlengst skrevet seg inn på min favorittliste med Rebekka, hennes første serie som fortsatt pågår. Hun har en egen formidlingsemne og setter fingeren på temaer som jeg liker. Jeg liker at jeg må tenke og fundere litt mens jeg leser, i tillegg til at det er et driv i historien som gjør at jeg ikke kan legge fra meg boka.

Nydelig start på en historie jeg er overbevist om vil bli en favoritt. Bør leses. Spenning og kjærlighet hånd i hånd.

• "Nye følelser" av Rune Angell-Jacobsen
  • "Maktspill" av Rune Angell-Jacobsen