John Gabriel Borkman

Gyldendal 1991 Heftet

Skuespill i 4 akter. Handlingen foregår en vinteraften på den Rentheimske familiegård utenfor hovedstaden.

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788205204577

EAN 9788205204577

Den tidligere banksjefen, John Gabriel Borkman, har sviktet alle. Han har sonet sin dom, men hans hustru kan aldri tilgi sviket. Hun allierer seg med sin sønn, men ingenting går etter Gunhilds plan når tvillingsøsteren, Ella, dukker opp…
Herlig Ibsendrama!

Innestengt familiedrama.
I dette dramaet om en familie i oppløsning finnes noen få lyspunkter. Viktigst er sønnen Erharts opprør («Jeg er ung!») mot sine manipulerende foresatte, som vil bruke ham for å fremme sine egne dystre formål. Atmosfæren i den eldre generasjonen er så hatsk og innestengt som i et amerikansk sørstatsdrama av nyere tid (eller er det kanskje omvendt?).

Nationaltheatret setter i høst opp en versjon av «John Gabriel Borkman» som merkelig nok kutter ut det meste av dialogen til fordel for pantomime og teksting som i stumfilmer. Stemningen er «gotisk» med mye mørke, lyn og torden.

Jeg kan ikke vie mitt liv til soning for noen annen. Hvem denne annen så enn måtte være.

Jeg er ung! Jeg vil leve livet en gang, jeg også! Mitt eget liv vil jeg leve!

Det er forbannelsen som vi enkelte, vi utvalgte mennesker har å bære på. Massen og mengden, - alle de gjennomsnittelige, - de forstår oss ikke, Villhelm.

Mangen gang kommer det mig for, at jeg har en syg ulv gående i bur deroppe på salen. Lige ret over hodet på mig. (lytter og hvisker) Hør bare, du! Hør! Frem og tilbage, – frem og tilbage går ulven.