Johan Falkberget

forteller og stridsmann

Aschehoug 2007 Innbundet

Denne biografien tar utgangspunkt i Røros Kobberverk, og beskriver bergverks- og bondesamfunnet som Falkberget var et produkt av. Falkberget skildres som journalist, forfatter og politiker fram til hans død i 1967. Har bibliografi.

I forbindelse med 100-årsjubileet for det store bokåret 1907 utgir Sturle Kojen en ny biografi om dikteren og stridsmannen Johan Falkberget i lys av både liv og verk.
Biografien tar utgangspunkt i Røros Kobberverk og beskriver bergverks- og bondesamfunnet Falkberget var et produkt av. Deretter skildres hans livsvei som journalist, forfatter og politiker fram til han dør i 1967.
Boken forteller om samfunnsbyggeren Falkberget og bringer fram i lyset saker som har vært lite kjent, blant annet omkring hans livssyn og deltakelse i politikken. Som forfatter var Falkberget tidlig ute med moderne fortellertekniske grep som filmspråkets flashbackteknikk, og mange av romanene hans er høyaktuelle skildringer av sivilbefolkning i krig og fred, av flyktningspørsmål, arbeidsinnvandring og forhold mellom ulike folkegrupper i nye samfunnsdannelser.
Biografien er rikt illustrert.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203192302

EAN 9788203192302

Omtalt sted Trøndelag

Omtalt person Johan Falkberget

Er du interessert i Johan Falkbergets liv og forfatterskap? Ønsker du å vite mer om forfatteren bak romanene Den fjerde nattevakt, Nattens Brød, Christianus Sextus og den evige populære Bør Børson jr.? Ja, da må du bare lese Sturle Kojens biografi om Johan Falkberget: Forteller og stridsmann. Kojen tar oss med inn i Falkbergets liv og forfatterskap på en spennende måte. Kojens kjennskap til den store forfatteren fra Ratvolden på Røros er imponerende, og de mange flotte bildene i boka gjør biografien helt perfekt. Les boka, og bli bedre kjent med Johan Falkberget.

• "Verker. Bd. 7 - Christianus Sextus 3" av Johan Falkberget
  • "Verker. Bd. 6 - Christianus Sextus 2" av Johan Falkberget