Jobber med saken

av (forfatter) og Børge Lund (illustratør).

Strand 2021 Innbundet

Hverdagen er tilbake på kontoret i Lunch. Kjell får mulighet til å gi besøkende studenter et innblikk i det moderne arbeidslivet, og lærer bort alt han kan om kunsten å komme seg stressfritt gjennom dagen. En selvutviklingsbok utløser sykt positiv stemning på deler av kontoret - og mens Thorsen lurer på hvordan han skal bli den beste mellomlederversjonen av seg selv, kaster Kjell alle hemninger og sunn fornuft for å satse på en karriere som motivator og foredragsholder. Jobber med saken er en dobbel humorespresso for sentralnervesystemet.

Forlag Strand

Utgivelsesår 2021

Serie Lunch (13)

Genre Humor

Lunch-kontoret er nå blitt så stort at Børge Lund ikke lenger trenger å lene seg så tungt på Kjell. Har Kjell blitt rundere i kantene med årene, eller er det bare jeg som har blitt mer og mer vant til ham? Usikker. Jeg tror psykopat-Kjell er borte. (Historien for noen år siden da han tok kollegene med på fiskebåt, var et høydepunkt i så måte.)

Min favoritt er siv.ing-Terje som nekter å godta at verden ikke lever opp til realfagenes udiskutable sannheter. Han får heldigvis lov å skinne en god del i denne samlingen, det samme gjør resepsjonistene Bodil og Gunn.

Etter alle disse årene klarer Børge Lund fortsatt å holde personene i bevegelse, og det skal bare små skifter i jobbmiljøet til før han klarer å trylle mange striper ut av det. Kjells smak av coaching-livet og lederporsjon er bokas høydepunkt, og bærer over mange sider. Ikke alle langhistoriene gjør det, for eksempel et seigt kontormysterium og en ditto julefortelling.

Men på sitt beste er Lunch en presis dissekering av det norske kontorlivet anno 2021. Om mange år kommer vi fortsatt til å le av folkene, og si til hverandre: "Husker dere da LinkedIn fortsatt var en greie?".

Har kommet så langt at jeg trenger en ny liste.

• "Du er mjuta" av Børge Lund
  • "Du jobber, vi ordner resten" av Børge Lund
  • "Hva var det jeg sa?" av Børge Lund
  • "Godt forslag, men nei" av Børge Lund
  • "Ikke jobb mens jeg forstyrrer" av Børge Lund
  • "Bibelen på 200 sider - frå dei første sju dagane til verdas ende" av Kari Veiteberg