Jobb

av (forfatter) og Anders N. Kvammen (illustratør).

No Comprendo Press 2020 Heftet

I Jobb følger vi Aksel fra Ungdomsskolen videre, i tenårene og tyveårene. Han jobber i Oslo som midertidig ansatt med svake rettigheter på supermarked, kirkegård, platebutikk, spedisjon, data-helpdesk og mye mer. Økonomi og spillereglene for å leve et normalt liv er et slit. Aksel må stadig finne seg nye midlertidige leiekontrakter til rom i kollektiv eller små hybelleiligheter med høy husleie som han såvidt kan klare. En evig kamp for å skaffe seg et økonomisk handlingsrom til å gjøre det han egentlig vil, å bli kunstner - en klassisk konflikt som mange kan leve seg inn i.
Jobb er befriende gjenkjennelig fortalt, med mye svart humor og en sår undertone av å falle utenfor, eller frykten for å gjøre det.

«169 eksemplarer av denne boken til Stortinget nå»
Harald Fossberg, Aftenposten

"en bok man både kan tenke med og forsvinne i - og det er ikke lite.»
Even Teistung, Klassekampen

"en moden og klok bok". Terningkast 5
Jon Rognlien, Dagbladet

"Sårt og rørende om et usikkert arbeidsliv ... kan med fordel leses av alle som noen gang har strevd i arbeidslivet. Og de som ikke har gjort det ... Gjennom streken sin får han sagt mye essensielt - om vennskap, kjærlighetsforhold, om ung usikkerhet."
Ellen Sofie Lauritzen, Dagens Næringsliv

" en tegneserie om livet, som det ser ud for rigtig mange unge skandinaver. ... et indlevende, personligt portræt af sin hovedperson og folder sig på én gang ud som klassisk dannelsesfortælling og som samtidsskildring af den moderne skandinaviske velfærdsstat."
Felix Rothstein, Politiken

"... fin og inderlig bok om å ikke føle seg tilfreds eller hjemme, hvor mye man enn forsøker.... Jobb er et flott stykke arbeid fra en av Norges fremste melankoli-mestere som, på tross av sin overhengende mørke tone, likevel uttrykker håpefullhet og optimisme." Andreas Emil Lund, Serienett

"Alle ansettelser er midlertidige, alle livsvalg tilfeldige, og denne retningsløsheten setter sitt preg på selvbildet og hans forhold til menneskene rundt ham. ... dypest sett er den en fortelling om noe så gammeldags som å finne seg selv. ... en humanisme som er sjelden kost i norske tegneserier, og som derfor er desto mer velkommen og verdifull."
Aksel Kielland, Morgenbladet

" om hvordan det er å leve i 2020, blant naturlige krav, ønsker og lyster. Alt det et oppvoksende menneske både bør og skal lære seg når skolegangen er over og det alvorlige og egentlige livet begynner. ... Bilder sier mer enn tusen ord ... humoristisk (svart humor) med en dyp undertone av alvor."
Jan-Erik Østlie, Fri Fagbevegelse

"... et minnearbeid helt der oppe på Min kamp-nivå. ... en sjeldent levende skildring av hvordan det var å vokse opp i Norge på 90-tallet og bli voksen på den andre siden av årtusenskiftet."
Roy Søbstad, Empirix

"den eksistensielle uroen og den retningsløse tilværelsen vil nok mange kjenne seg i igjen i .. både selve fortellingen og tegningene har en underliggende sårhet som kler historien." Terningkast 5
Ole Jacob Hoel, Adresseavisa

Forlag No Comprendo Press

Utgivelsesår 2020

Serie Aksel (2)

Fantastisk bok! Slukte den på kort tid. Den viser hvordan livet kan bli, når man sliter med å få seg en fast stilling. Mange som er i den situasjonen og det er som regel ikke selvvalgt. Gode illustrasjoner og korte enkle tekster. Anbefales sterkt.

• "Dovendyret og sommerfuglen" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Heartstopper Volume 2" av Alice Oseman