Jesusmysteriene

var den opprinnelige Jesus en hedensk Gud?

av (forfatter), Peter Gandy (forfatter), Ingebjørg Nesheim (gjendikter) og Erik Bergersen (gjendikter).

Emilia 2007 Heftet

Boka handler om fellestrekkene mellom kristendom og hedendom som forfatterne avdekket i sine studier av antikkens mysteriereligioner. Kapitlene tar for seg temaer som hedenske mysterier, djevelske etteraping, om Paulus var en gnostiker, Jesus-myten, og de jødiske mysteriene. Har litteraturliste og register.

Var Jesus egentlig en hedensk gud? spør de engelske idéhistorikerne Timothy Freke og Peter Gandy. Gjennom sin forskning på eldre hedenske myter og mysteriereligioner fant de så mange sammenfall med evangelienes fortellinger om Jesus at det snudde opp ned på deres begreper om forholdet mellom kristendom og hedendom. Deres funn viser at kristendommen ikke var en ny og enestående åpenbaring, men en jødisk tilpasning av antikkens mysterie.religioner, som dyrket Jesus slik man dyrket Dionysos i Hellas, Mithra i Persia og Osiris i Egypt. Likhetstrekkene mellom såkalt hedensk kultus og kirkens Jesus-dyrkelse er så sterke at spørsmålet om hvem Jesus egentlig var, tvinger seg frem. Freke og Gandy belegger sine teorier med en lang rekke forbløffende og veldokumenterte paralleller som gjør boken til spennende og . for mange . rystende lesning.

Forlag Emilia

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788274191068

EAN 9788274191068

Det tok meg veldig lang tid å fullføre boken - for makan til mye tull som står i en bok skal man lete lenge etter. Nå kan det høres ut som at jeg forkaster alt uten grunn, men det er flere gode grunner til å gjøre det når det komme til denne boken. Jeg leste den hovedsakelig for å bli kjent med argumentene rundt Jesus myten, og der gir den en grei innsikt i tankegangen men noe sterkt bidrag til å forfremme teorien og føre bevis for den er dette ikke.

Argumentene er svake. Teoriene mange. Konklusjonene forhåndsdefinerte. Plukk og miks av alt mellom himmel og jord av skrifter innblandet med egne tolkninger og lite vitenskapelig innsikt. Motstridende påstander, usikre kilder, bastante påstander om ting uten veldig godt grunnlag og store trossprang for å få teoriene til å henge sammen.

Forfatterne har helt klart lest mye, og kan dermed virke opplyste innenfor feltet sitt, men de tar altfor mye svada for god fisk - og mye som de burde lagt mer vekt på som de forkaster lett som dårlig fisk. Det virker som at de har skummet gjennom kildene sine, markert alt de er enige i med gul tusj - for så å implementere disse sammen med deres teorier inn mellom to permer.

For bedre, ryddigere, grundigere og mer vitenskapelige argumenter for Jesus myte teoriene - sjekk heller ut bøkene til Richard Carrier - de tror jeg er mye bedre basert på det inntrykket jeg har av ham.