Jesus står i porten

Cappelen 1991 Heftet

En samling fortellinger, der outsidermiljøet skildres med varme og solidaritet, men også med svart humor og satire.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788202130015

EAN 9788202130015

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Jesus står i porten er en samling noveller. Ambjørnsen skriver nært, nakent og ærlig om outsidere i samfunnet. Jeg slutter aldri å la meg imponere over kunnskapen denne forfatteren besitter og klarer å formidle i bøkene sine. Forfatteren er parti med persongalleriet og de fremstår troverdige og ekte. Boka er skrevet i 1988, men er like leseverdig i dag.

Av blikket hans kan man lese seg til at mannen er i besittelse av en slags kjennskap til psykologi. Det er tydelig at han forstår, og at han lider under en viss boklært medfølelse

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

• "Sarons ham - roman" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Det gyldne vakuum" av Ingvar Ambjørnsen