Jernkronen

Gyldendal 1987 Innbundet

Et storverk i samtidig svensk diktning avsluttes med den 5. romanen i fortellingen om hvorledes jernbanen kom til Lillvatnet sogn i Vasterbotten. De fire romanene som fører opp til denne storartede finalen, er "Din tjener hører", "Vredens barn","Nabots sten" og "Den vidunderlige mannen".

Utgivelsesår 1987

ISBN13 9788205172548

EAN 9788205172548

Sett i fonner og vidder er den likevel mye annet enn hvit, sneen. Den kan være mørk som gammelsvartvinteren. Og grå. Men er den blå, sneen, da står all verdens blåheter til hans rådvelde. Skimmerlilla kan den være. Mine synder i Lammets blod til de blir rosende som sne, en time før soloppgangen i februar.

Hun dyppet et håndkle i vannmuggen og badet brystet sitt og hulket som om hun var sytten år og stod en lørdagsnatt nedenfor barndommens stue og omfavnet luften og lovet Den Høyeste: om det er så tenkt at en stor ulykke skulle følge med ham så lover jeg tålsomt å utstå den bare jeg fåååååår ham du Store i Høyen Sky bare jeg får ham.

• "Den vidunderlige mannen" av Sara Lidman
  • "Nostromo - en fortelling om kyststaten" av Joseph Conrad