Jenter i jeans

den tredje sommeren

av (forfatter) og Cecilie Winger (oversetter).

Damm 2005 Innbundet

Dette er sommeren før de fire jentene i buksealliansen skal dra til hvert sitt studiested, det er nå de trenger buksa aller mest. Tibby skjønner at buksa alltid har visst noe hun selv ikke har visst om Brian. Carmen trenger så mye buksemagi som mulig når hun må passe på den grinete, greske bestemoren til Lena. Lena ønsker at buksa skal fortelle henne om hun skal satse på drømmen om kunstutdanning, selv om familien ikke støtter henne. Bridget er glad for at hun har buksa når hun finner ut hvem som er trenerkollegaen hennes på fotballeiren. Dette er den tredje boka om jeansjentene.

Buksa kom inn i livene våre på et perfekt tidspunkt, nemlig akkurat idet vi skulle til å reise fra hverandre for første gang. Nå er det altså to somre siden Buksa begynte å drysse sin magi over oss, og sist sommer ristet den oss skikkelig opp, da også. Du skjønner, vi bruker ikke

Buksa hele året. Den får hvile i vinterhalvåret, så den er ekstra full av

krefter når sommeren kommer.

For to år siden syntes vi det var kjempetrist at vi måtte skilles. Nå står vi foran vår siste sommer sammen. I morgen er det avslutningsfest på skolen. I september drar alle fi re for å studere. Og dette er ikke som i såpeseriene, der vi på magisk vis ville ha kommet inn på samme studiested. Vi skal studere fi re forskjellige steder i tre forskjellige byer. (Men alle ligger innen en radius av fire timers reise - det var en av forutsetningene.)

Vi står foran en sykt stor omveltning her. Er du faren min, så sier du bare: "Slapp av, dere kan treffes til Thanksgiving." Men hvis du er meg, skjønner du at alt, absolutt alt, kommer til å bli nytt og annerledes. Vår felles barndom er snart over. Kanskje vi aldri mer fl ytter hjem? Kanskje vi aldri mer skal bo på samme sted? Nå skal vi ut og starte på det egentlige livet.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788204108876

EAN 9788204108876

Du kan ikke viske ut fortiden. Du kan ikke engang forandre på den. Men noen ganger gir livet deg en mulighet til å bruke den på riktig måte.

Jeg har prøvd å bli fri på min måte ( Leonard Cohen ).

Vær deg selv, hvis han ikke liker deg som du egentlig er, er han ikke verdt det.

En ting var å ofre deg selv for en stor sak. Noe annet var det å ødelegge deg selv for et menneske som ikke engang ville ha deg. Det var en oppofrelse og ett offer ingen ville ha, som ikke tjente noen.

En ting var å betrakte andre menneskers problemer. Noe helt annet var det å granske dine egne.

Jeg har laget en liten liste over sommerbøker. Hvis du har tips til flere romaner så fører jeg det opp her.

Her legger jeg ut noen bøker som jeg synes er verdt og lese ! Dette er en serie som passer godt for ungdom som liker drama og kjærlighet. Bør prøves .

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

• "Jenter i jeans - den fjerde sommeren" av Ann Brashares
  • "Søsterskapet spirer" av Ann Brashares