Jentene som sprang

av (forfatter) og Mona Berge (oversetter).

HarperCollins 2022 Innbundet

Jentene som sprang er en hyperrealistisk politikrim basert på virkelige hendelser, og er første bok i en trilogi om Markus og Natalia som jobber som politi i en menneskehandelgruppe. Boka vitner om sjokkerende hendelser som skjer midt blant oss, men som svært få ser, hvor mindreårige selges til sexkjøpere, havner på dopkjøret, og hvor tilsynelatende uskyldige dating-apper brukes til grooming, og kan bli en inngang til elendigheten. Jentene som sprang følger blant annet historien til 15-årige Jennifer og Malvina, som rømmer fra en behandlingsinstitusjon og havner på gaten i Stockholm hvor de sakte men sikkert dras inn i en mørk verden full av dop og prostitusjon.

Simon Häggström er kriminalinspektør ved Sveriges nasjonale menneskehandelgruppe, og har mange års erfaring som politi med fokus på menneskehandel og prostitusjon. Simon bruker erfaringene sine i skrivingen, og har flere ganger vært i svensk media for å snakke om en verden de fleste av oss skulle ønske ikke eksisterte.

Forlag HarperCollins

Utgivelsesår 2022

Serie Menneskehandelgruppen (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Stockholm

Huttetu. En forferdelig krim om menneskahandel i Sverige, prostitusjon og dritt. Mye er basert på reelle hendelser og det gjør ikke saken stort bedre.

Full rulle fra side 1, grusom, men medrivende, dog ikke for sarte sjeler.

• "Jentene i skyggen" av Simon Häggström
  • "Redebyggeren - kriminalroman" av Merete Junker