Jenta uten hud

av (forfatter), Erik Krogstad (oversetter) og Trond Teigen (oppleser).

Lydbokforlaget 2018 CD

Om ondskap, familier og årsaker til å drepe. Matthew Cave er en dansk journalist i slutten av tjueårene. Han har mistet livsgnisten etter at hans samboer og deres ufødte barn døde i en trafikkulykke. Flukten fra virkeligheten har drevet ham til Nuuk, Grønland. Det eneste sporet han har etter sin amerikanske far, er et tjue år gammelt postkort, som faren sendte fra Thulebasen før han forsvant. Matthew har fått jobb i den lokale avisen, og blir sendt til kanten av innlandsisen for å dekke oppdagelsen av en mumifisert viking. Alt tyder på en verdenssensasjon, og det lille samfunnet holder pusten av spenning. Men kaoset bryter løs da mumien forsvinner og politimannen som sto vakt, blir funnet drept. Matthew kommer på sporet av fire identiske drap i 1973, som har forbindelse til to elleve år gamle jenter som sporløst forsvant. Alle sakene har tydeligvis noe med hverandre å gjøre, og Matthews etterforskning skaper snart problemer for ham. Den eneste han tør å stole på, er en ung grønlandsk kvinne, som akkurat er løslatt etter å ha sonet tolv år i fengsel for å ha drept sin egen far.
«Jenta uten hud» er en krim fra Grønland som har vakt internasjonal oppsikt.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2018

Format CD

Serie Matthew Cave (1)

Genre Krim

Omtalt sted Grønland

Spesiell og god krim fra Grønland, men ganske groteske skildringer til tider. Interessante karakter, og gode miljø- og naturskildringer. Mer i min omtale her

Interessant utgangspunkt, men forfatteren går dessverre i alle nybegynnerfellene. Boken har et slapt og dårlig språk samt veldig underutviklede karakterer. Historien henger rett og slett ikke på greip og gir ikke leseren noen mulighet til å prøve å løse mysteriet selv, mysteriet blir simpelthen bare løst gjennom meningsløs uinspirert dialog. Mot slutten virker det som om forfatteren er like sliten av historien som jeg er som leser og selv bare vil få det hele overstått. Ville gjerne at denne skulle være bra, men den gang ei.

Jeg leser mye krim og er spesielt glad i skandinavisk krim og det var spennende og lærerikt å lese en krim fra Grønland!

Den danske journalisten, Matthew Cave, har mistet kona og deres ufødte barn i en voldsom bilulykke, og han ender med å flytte fra Danmark til Grønland og Nuuk.
Han får jobb i lokalavisen, og det første oppdraget hans blir mer interessant enn han trodde var mulig. Ute på innlandsisen har det blitt funnet en mumie av en nordisk utseende mann. Mest trolig stammer han fra vikingtiden, noe som er et uhyre sjeldent funn. Nuuk står ovenfor en verdenssensasjon!
Dagen etter er kaoset et faktum. Mumien er forsvunnet og politimannen som voktet den, er brutalt myrdet.
Matthew finner en uoppklart sak i arkivet fra begynnelsen av 70-tallet. Ofrene har blitt drept på samme måte som politimannen. Den gamle saken har visstnok også forbindelse til en forsvinningssak der to elleve år gamle jenter forsvant sporløst. Kan det være en sammenheng?

Veldig god krim, men ikke for sarte sjeler.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg tror det er den mest feilslåtte politikken i dette landet gjennom tidene, at de ville gjøre dansker av alle innbyggerne i det daværende amtet Grønland. Disse menneskene var vant med å leve i ett med naturen i hjembygdene sine. Det var der de levde, jaktet og fisket til livets opphold og pustet fritt. Her inne kunne de ikke puste. De forsto overhodet ikke konseptet med å bo inne slik kasse høyt over bakken. De fleste hadde vinduene åpne døgnet rundt, og noen tente til og med bål i stuen. De var flyktninger i sitt eget land.

Skjønnlitteratur der handlingen er lagt til Grønland.

Egen oversikt over leste bøker i 2018

Bøker lest i 2018