Jenta på maleriet

av (forfatter) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Anemone 2020 E-bok

Et romantisk, spennende og frodig familiedrama fra fargerike India.

Emmas bestemor Margaret ligger for døden, og hun har et siste ønske: å finne Archana. Hun gir Emma et mystisk maleri av en jente med triste øyne og skjøtet til et hus i India. Nå ber Margaret Emma om å gi maleriet til Archana og - viktigst av alt - be om at Archana må tilgi henne.

Dermed legger Emma ut på en reise som fører henne til hjertet av India, til et forfallent hus overgrodd med eføy. Og når hun finner Archana, vil hemmeligheten Margaret har bevart i over sytti år til slutt bli avslørt - fortellingen om en dag som ble tilbrakt ved en bekk full av vannliljer, der et svik skulle skille tre mennesker for alltid.

Renita D'Silva har skrevet sju romaner som alle har handling fra India og England. Forfatteren er født og oppvokst i India, men bor nå i London sammen med sin familie. To av hennes tidligere romaner, En mors hemmelighet og En modig datter, er utgitt på norsk av et annet forlag.

Forlag Anemone

Utgivelsesår 2020

Omtalt tid 1900-1945 2000-2009

Omtalt sted London India

Margaret har blitt syk og ligger på sykehjem. Da barnebarnet Emma kommer på besøk, får hun overraskende overlevert skjøtet på et hus i India. Bestemoren gir også Emma et maleri og ber henne finne en dame som heter Archana i India og gi henne maleriet. Emma visste svært lite om bestemorens tidligere liv i India, men etterhvert avdekkes en fin og rørende historie.

Litt treg start, men tar seg veldig opp etterhvert. Denne bør du lese.

Les hele omtalen her

• "Sommeren på slottet" av Jennifer Bohnet