Jenta fra toget

av (forfatter) og Miriam Claire Lane (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Da andre verdenskrig nærmer seg slutten, kjemper Jakób Kowalski og den polske motstandsbevegelsen mot de tyske og russiske styrkene. De planlegger å bombe en tysk troppetransport, men seks år gamle Gretls uanmeldte tog mot Auschwitz når først frem.

Gretl er eneste overlevende, og når Jakób finner henne, gjør kombinasjonen av skyldfølelse og omsorg at han tar henne til seg. Det vokser frem et sterkt bånd mellom dem, men hun kan ikke bli værende hos ham for alltid.

Gretl blir sendt til Sør-Afrika, der tyske foreldreløse barn loves en lys fremtid hos protestantiske adoptivfamilier. Det innebærer at Gretls jødiske bakgrunn, den katolske skolegangen og forbindelsene til det kommunistiske Polen aldri må komme for en dag.

ISBN13 9788202573218

EAN 9788202573218

Omtalt tid Etterkrigstiden 1939-1945

Omtalt sted Polen Sør-Afrika

Boka startet bra med hendelser fra 2. verdenskrig som la grunnlaget for Gretls videre skjebne, men det var partier midt i boken som ble langtekkelig og kjedelige før det tok seg opp mot slutten. Litt ujevnt, men grei ferielektyre.

• "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "Perler på en snor" av P.I. Paris
  • "Minneteppet" av Ann O'Loughlin