Jegeren Fridtjof Nansen

Gyldendal 2002 Innbundet

Etter forfatterens mening var det ikke minst Nansens bakgrunn som jeger og friluftsmann som gjorde de oppsiktsvekkende bedriftene mulig. Det var lysten til å jakte som førte ham inn i vitenskapen og polarferdene, som skapte hans berømmelse og store gjennomslagskraft. Med dette som utgangspunkt er denne biografien skrevet. Forfatteren har funnet fram til nytt stoff og han lar Nansen selv komme til orde. Med litteraturliste.

Spennende biografi om nasjonalhelten Fridtjof Nansen .; for alle jakt- og historieinteresserte. Det er skrevet mye om Fridtjof Nansen, men ingen har for alvor tatt ham for seg fra jegerens synsvinkel. Nansen var nemlig en svært ivrig jeger, og det var først og fremst bakgrunnen som jeger og friluftsmann som gjorde hans senere oppsiktsvekkende bedrifter mulig. Jaktlysten var så sterkt til stede hos ham livet igjennom at den går som en tråd gjennom hele hans virke. Biografien tar for seg denne viktige siden av Nansens liv. Den er spekket med gode jakthistorier og kunnskap om våpen, jegere og friluftsliv i forrige århundre. Svein Solli er tidligere redaktør i Våpenjournalen og for tiden fagredaktør i magasinet Jakt.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205307148