Omtale fra forlaget
Jeg? er en gjenoppdaget antikrigsroman, opprinnelig utgitt i Tyskland i 1926.
Legen Hans reiser hjem etter flere år som soldat i skyttergravene utenfor Verdun. Krigen er endelig over, og i Berlin blir Hans møtt med jubel og gjensynsglede av kona Grete, sin gamle mor og alle vennene. Men Hans kjenner seg ikke igjen, og må spørre seg om dette er hans virkelige hjem. Er han faktisk gift med den unge, spinkle, vakre Grete? Stemmer det at de har en liten sønn sammen? Er han virkelig den borgerlige kirurgen Hans – eller er han snarere Wilhelm Laken, en bakersønn fra Frankfurt? I hukommelsen er det store mørke flekker, men han husker jo at han som barn pleide å bli erta for etternavnet sitt. Hvorfor knurrer hunden Nero hver gang den ser han, som om han var en inntrenger?
Selv om Hans etter hvert drar kjensel på skrivebordet og kontorstolen sin, og begynner å operere pasienter igjen med vante bevegelser, føler han seg helt fremmedgjort overfor omgivelsene. Opplevelsene i skyttergravene har knust vissheten om hvem han egentlig er.
«En fascinerende gjenoppdagelse.» Frankfurter Allgemeine Zeitung
«Som en tung, intens rødvin. Med ekstremt lang ettersmak.» Deutschlandfunk Kultur
Forlag Cappelen Damm
Utgivelsesår 2024
Format Innbundet
ISBN13 9788202809591
EAN 9788202809591
Språk Norsk bokmål
Sider 124
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En kort antikrigsroman fra 1926.
Vi møter Hans, en kirurg som vender hjem fra første verdenskrig til kone, barn og et tilsynelatende vanlig liv i Berlin. Problemet er bare at han ikke lenger kjenner seg hjemme i sitt eget liv. Han ser seg i speilet og tviler på hvem han egentlig er. Er han virkelig Hans? Eller er han en annen? Eller spiller det ingen rolle lenger? Selv hunden hans reagerer som om det er en fremmed som har kommet inn døra.
Boka skildrer de usynlige sårene etter krigen. Vi er vant til historier om ødelagte byer og døde soldater, men her handler det om det som skjer etterpå. Hvordan et menneske kan overleve fysisk, men likevel føle at noe inni ham døde der ute i skyttergravene. Han beskriver noe vi i dag ville kalt PTSD eller dissosiasjon.
En mørk og fascinerende liten roman om krig, identitet og et menneskesinn som ikke lenger klarer å skille mellom hvem man var og hvem man har blitt.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketDet var, om jeg ikke tar feil, den alltid en smule sure og moralistiske Ibsen som skrev:
At leve er krig med trolde
i hjertets og hjernens hvælv.
At digte - det er at holde
dommedag over sig selv.
12 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket