Jeg vil være fri!

en dagbok fra Stalins Sovjet

av (forfatter), Isak Rogde (oversetter) og Anne Berteig (oversetter).

Bazar 2008 Heftet

Dette er en dagbok skrevet av en sovjetisk skolejente, Nina Lugovskaja, i deportasjonenes og angivelsenes tiår. Den åpner i 1932 når Nina er 14 år gammel. Faren hennes har nettopp retunert tilbake til Moskva etter tre år i eksil i Sibir. Familien lever i en tid med rasjoneringer og usikkerhet. Josef Stalin er i gang med å renske landet for "folkefiender", dissidenter og annerledestenkende. For Nina er dagboken et pusterom. Her skriver hun om sin egen ungdomstid og om litterære opplevelser. Hun gjør alvorlige funderinger rundt meningen med livet, fremmedgjøring fra den eksisterende orden, og gir et skarpt analytisk syn på omgivelsene. Dagboken slutter i 1937, to dager før NKVD ransaker familiens leilighet. Myndighetene får tak i dagboken, streker under setninger og avsnitt og setter "kontrarevolusjonært" i margen. Den blir lagt fram som et bevis på at forfatteren hadde planlagt attentat mot Stalin. Hele familien blir arrestert, dømt og forvist.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Sovjetunionen

Menneskenes sjel er underlig - den kan håpe i en hvilken som helst situasjon. Alt kan synes håpløst,men et eller annet sted begynner et beskjedent håp å røre seg, det øker gradvis, vokser i styrke og omfatter tilslutt hele hjertet.

Jeg følte meg på en måte krenket ved tanken på at livet gikk sin vante gang etter denne tragedien.

Jeg hadde lovet meg selv ikke å sette meg i nærheten av Ljovka, men satte meg likevel ved siden av ham. Jeg hadde sverget på ikke å vente på ham utenfor skolen, men tvert imot nistirret jeg over alt, og da jeg fikk øye på ham, skrek jeg av full hals akkurat som de andre. Så stor forskjell det er på de fornuftige tankene og den forskrudde virkeligheten!

Gutter og menn er like vulgære, rampete og lettsindige i virkeligheten som de er rene i min fantasi.

Jeg drømmer om å være midtpunktet i selskapet, men det er bare drømmer. Fornuften sier meg klart og bestemt at jeg ikke egner meg, ja, nettopp, ikke egner meg i selskap med vittige og gløgge mennesker med høye mål. Men mot bedre vitende fortsetter jeg å drømme om noe annet og mane frem strålende fremtidsutsikter.

De beste leseopplevelsene fra et år som går raskt mot slutten... Noen av disse er lest i godstolen, andre på stranda, på verandaen, noen på en benk i skogen, og andre i senga... Atter andre er lest i fellesskap, dvs. høyt for guttene mine, ofte akkompagnert av latter... Det har med andre ord vært et rikt leseår for meg i år, og med dette ønsker jeg dere bokelskere et godt nytt år fult av gode leseopplevelser; )))

Dette er bøker jeg har lest i sommer, noen av dem har jeg lest høyt for gutta mine, andre har jeg lest selv. Planen er å oppdatere lista ettersom jeg leser..

• "Ingen må vite - roman" av Aina Basso
  • "Søstrene Boleyn" av Philippa Gregory