Jeg vet hvem du er

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Kagge 2012 E-bok

Gardar, Katrín og Líf drar til det forlatte fiskeværet Hesteyri for å pusse opp et gammelt hus. Det viser seg at de ikke er alene på stedet. På den andre siden av fjorden, i Isafjördur, engasjerer psykiateren Freyr seg i etterforskninga av en serie uforklarlige dødsfall. Kan det være en forbindelse mellom det som skjer i småbyen og de dramatiske hendelsene i Hesteyri? Samtidig nages Freyr av tanken på at sønnen hans kan være i live, selv om sønnens forsvinning aldri er blitt oppklart.

Tre unge mennesker pusser opp et hus i det gamle fiskeværet Hesteyri i Jökulsfjör.ur på nordvestkysten av Island. Vinteren er i anmarsj og de begynner å ane at de ikke er alene i det forlatte været. Samtidig blir en ung lege Ísafjör.ur dratt inn i etterforskningen av et selvmord. Avdøde er en eldre kvinne som ser ut til å ha vært besatt av legens sønn, som ble borte tre år tidligere - og fremdeles er forsvunnet.

Forlag Kagge

Genre Spenning

Omtalt sted Island

Elsket denne boka, spennende fra begynnelse til slutt. Perfekt for den som liker litt "fra den andre siden", fikk både frysninger og låste ytterdøra mens jeg leste denne! Anbefales :))
Glede meg til hennes neste bok som eg bestilte i dag :)

Har ikke vært så skremt siden jeg leste min første grøsser som liten. Yrsa Sigurdardottir er en mester i å skape guffen stemning.

Jeg klarer ikke å bli ferdig med denne boka. Jeg fikk den anbefalt av ei venninne som syntes den var såå bra og hun sa jeg måtte lese den. Jeg har ikke oppdaget det samme som henne. Jeg tror jeg har manglet rundt 50-70 sider i en uke, jeg leser i den hver dag, men det virker som om jeg aldri blir ferdig.

For meg var ikke dette en god grøsser/krim. Det mangler mye for at denne scorer noe særlig hos meg. Men hver sin smak.

Det var et slit å komme gjennom denne boka. Den engasjerte meg ikke, og i tillegg synes jeg at oversettelsen var dårlig.

Spark bak til forlaget for å markedsføre den som en krimbok, når det i virkeligheten var en grøsser... Men boka var bra, den, Yrsa gjør ikke skam på islandske fortellertradisjoner, iom det overnaturlige og det tragiske preget. Jeg er ganske tykkhudet på det overnaturlige området, men her fikk jeg både ståpels og en hard, metallisk smak... At boka er solgt som krim, altså løgn, gjør at jeg trekker minst 1 1/2 i terningkast fra denne boka! Så er det noen forlagsfolk som leser her, så husk dette, for det kommer nemlig jeg til å gjøre!!

Sola var oppe og sto lavt på himmelen,som om den var syk og bare kunne jobbe halv dag.

Det er jo bare en sofapute. Tenk å kalle det en hund.

En liten oversikt over hva jeg har lest i 2012. Fortell meg gjerne hva du synes om de ulike bøkene :)

Bøker jeg har lest i 2013

Bøkar eg les i 2013 og ei kort meining om dei.

Leste og uleste bøker i bokhylla

• "Aske" av Yrsa Sigurðardóttir
  • "Dødsskipet - kriminalroman" av Yrsa Sigurðardóttir