Jeg trodde det skulle bli fint å komme hit

Oktober 2011 Innbundet

Eva reiser for å besøke sin mor for første gang etter farens død. Søsteren Grete og moren faller raskt inn i et idealiserende rollespill som Eva ikke klarer å delta i. Da hun finner noen fotografier i farens snekkerbod, ser hun en mulighet til å slå sprekker i idyllen. Romanen handler om det sosiale spillet i en familie etter at en av personene er borte. Dette er forfatterens første debutbok

Eva reiser for å besøke sin mor for første gang etter farens begravelse. Snart kommer også søsteren Grete, sammen med sine to barn. Moren og søsteren faller raskt inn i et idealiserende rollespill som Eva ikke makter å delta i. Da Eva finner noen fotografier i farens snekkerbod ser hun en mulighet til å slå sprekker idyllen. Men hva vil konsekvensene bli? I sin debut viser Ingvild Solstad-Nøis det sosiale spillet i en familie etter at en av personene er borte. Jeg trodde det skulle bli fint å komme hit er en roman om tilforlatelige ritualer og sterke spenninger. Om hverdagsspråkets makt og stivnede relasjoner. Om lengselen etter å starte på nytt - og frykten for at det ikke er mulig.

Forlag Oktober

Det er Evas første besøk hos moren i barndomshjemmet etter farens død. Storesøsteren Grete er også der sammen med mann og barn.
Eva savner faren, som hun hadde et veldig godt forhold til, mens Grete er mer en "mammajente".
Eva er frilanser og moren bekymrer seg for at hun hverken har fast jobb eller mann og barn. Dette irriterer Eva intenst, og hun går til farens fristed - snekkerboden. I en skuff finner hun bilder som kommer til å forandre familien for alltid.

En meget god bok om familierelasjoner. Ubehagelige ting feies under teppet, og forskjellsbehandlingen av søstrene skinner stadig gjennom.
Underholdende, med (litt) sjokkerende handlinger.

Dette er en forfatter etter mitt hjerte!
Så sårt om familie og samspill.
Så varmt om relasjoner til barn.
Stort dramatisk talent og en
forfatter av dimensjoner!
Anbefaler egentlig alle bøkene hennes.
Har lest dem med interesse og mange følelser.

Jeg savner deg ofte, og aller mest når jeg er sammen med deg.

• "Livet etterpå - om vegen vidare etter alvorlege kriser" av Gro Skartveit
  • "Kjærlighetsdikt på bunnen av elva - dikt" av Gaute Heivoll
  • "Huden er guden - en hudlege forteller om kroppens største organ" av Jon Anders Halvorsen
  • "De heldige" av Rachel Cusk
  • "Eg vil vere her - dikt til trøyst" av Olaug Nilssen