Jeg tenker nok du skjønner det sjøl

historien om Christoffer

av (forfatter) og Even Vaa (oppleser).

Kagge 2018 Lydfil

Forlagets omtale:
Christoffer Kihle Gjerstad ble bare åtte år. Først fire år senere ble stefaren dømt for å ha påført gutten skadene han døde av. Moren er fremdeles under politietterforskning for medvirkning. Hva får voksne til å mishandle et barn til døde? Og hva gjør at verken den nærmeste familien, skolen, helsevesenet, politiet eller andre offentlige instanser skjønner hva som skjer - før det er for sent? "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl", svarte Christoffer alltid når han ble spurt hvor alle skadene kom fra. Det vil du også gjøre når du har lest denne boka.

Beskrivelse:
Denne boken forteller historien om Christopher Kihle Gjerstad som døde da han var åtte år. Stefaren ble dømt for å ha mishandlet gutten til døde. Forfatteren gir et bilde av Christoffers oppvekst og adferdsvansker, og problemene som oppstod da moren fikk en ny samboer.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2018

Format Lydfil

Omtalt sted Vestfold

Omtalt person Christoffer Gjerstad Kihle

Boka om den tragiske skjebnen til Christoffer. Godt at slike bøker blir skrevet, hadde det bare vært fiksjon. Var mye mer om forskjellige sykdommer i denne boka enn jeg hadde forventet, men det var ingenting uviktig.
Blir litt tung i hjerte av slike bøker, men det viktig at slike historier kommer fram i lyset.

Utrolig god beskrevet bok om hvordan en stefar kan mishandle sin stesønn til døden og hva som ble hans straff i ettertid for hans sadistiske vold mot den uskyldige gutten. Sitter igjen med tårer og utmattelse. Les boken!

Fantastisk bok. Jeg har lyst til å gi seks, men det kan jeg dessverre ikke gjøre fordi det ble noen ganger litt for avansert for meg med alt av paragrafer og slikt. Men det er nok bare meg. En sjokkerende bok som anbefales på det sterkeste. Viss du er politiker MÅ du lese denne. Burde nesten være et krav om å ha lest denne for å kunne drive med politikk.

En sterk og viktig bok! Denne boken belyser ulike apekter av saken, reflekterer rundt valgte kilder og gir (så langt jeg vet), et godt bilde av hva som skjedde/kan ha skjedd. Denne boken bringer frem følelser som blant annet sorg, håpløshet, frustrasjon og sinne. Gjentar meg selv; en viktig bok!

"Historien om Christoffer er ikke historien om "Gutten som ble usynlig". Det er snarere historien om gutten som alle så, men som ingen gjorde noe med."
Utrolig sterk bok! Bør leses av alle som er i kontakt med barn, slik at man ikke lukker øynene for noe slikt igjen.

En skulle tro at en gammel ryggsekk full av svik ble lettere å bære med årene. Slik er det ikke. Den blir tyngre. Det eneste du kan gjøre er å erkjenne at den er der, og ta hensyn til vekten, så du senker farten når du føler at du begynner å gå varm. For det er da det skjer, uten at du vet det. Det er da du går ut av deg selv for å slippe den helvetes tunge børen du fikk som barn.

Vi orker ikke, vil ikke, må ikke, kan ikke se at barn blir mishandlet eller misbrukt. De færreste av oss har fantasi til å forestille oss mennesker vi kjenner, kan begå handlinger som ligger langt utenfor det vi selv er i stand til. [...] Og nettopp derfor skjer det. Nettopp derfor får det skje. I nabobygda. I nabohuset. I naborommet - uten at vi egentlig ser det vi ser. For jo nærmere det er, jo fjernere er det. Trist men sant!

Bøker jeg har lest.

For et bokår dette har vært! Selv om vi kun er halvveis uti, er det flere bøker som utmerker seg og gjør noe med meg. Det gir energi og påfyll i en hektisk (og til tider ganske grå) hverdag, gir rom for å gruble, og utfordre fordommer. Dette året har jeg så langt fordypet meg i psykologiske bøker. Jeg elsker å finne ut av hva som driver mennesker til å gjøre som de gjør, hva som former holdningene og verdiene våre, og hva som ligger til grunn for de livene vi lever. Det er alltid en grunn til at folk er som de er!! Majoriteten av disse bøkene er interessante og hjertevarme. Bøker må må gi påfyll til sjel, hjerte og tanke og helst ha rot i virkeligheten!

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

Diverse bøker eg skal lese før august.

• "Jeg elsker deg og jeg finner deg uansett" av Jon Gangdal
  • "Pappas prinsesse" av Sigrid Beate Edvardsen
  • "Mammas svik - datterens gripende historie fra Alvdal-saken og Gjerdrum" av Anne-Britt Harsem
  • "Etter dansen" av Gunnhild Svenning Corwin
  • "Skadet - en sann og rystende historie om et forsømt barn" av Cathy Glass