Jeg skal hjelpe deg

en sykepleiers farvel til eldreomsorgen

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oppleser).

Cappelen Damm 2021 Lydfil

Utgivelsesår 2021

Format Lydfil

ISBN13 9788202724542

EAN 9788202724542

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Vigdis J. Reisæter

Endelig !! Veldig mye i denne boken er MIN opplevelse av eldreomsorgen i Norge ! Masse som er bra, - og det settes det fokus på. Men, det er i "bakevjen", i den "pengesparte" virkeligheten - det er triste hendelser. Dette er en virkelighet de fleste mennesker ikke aner noe om, - dersom de ikke er pårørende, eller selv nylig er blitt pasienter. Etter over 30 år som sykepleier i eldreomsorgen - ble jeg oppfattet som vanskelig av ledelser - fordi jeg påpekte de samme sakene som denne forfatteren. Budsjetter skulle holdes, helsepersonell skulle jobbe mer effektivt (les: løpe raskere, være tilfreds med pleie som var "god nok"). Sykepeierenes rolle i avdelingene fjernet seg stadig mer fra pasientene ("bedside manners" er stadig mer overlatt til annet personell). Sykepleiere sitter med rapportering/dokumentasjon,osv. - som er tidkrevende. Kunne holde på leeenge med omtale, men slutter med et rungende HURRAA ! for denne boken. !!!

Alt jeg har lest i 2021

• "Løvetannbarnet - en overlevelseshistorie" av Nellie Renate Krokstad
  • "Det skjulte nettverket - farlige forbindelser mellom unge på nett" av Annemarte Moland
  • "Er det en lege her? - en turnusleges hemmelige dagbok" av Sandra Kristiansen
  • "Elias og Benjamin - en fortelling om å være far i møte med det utenkelige" av Lars Petter Kjær
  • "Du er nok" av Victoria Dalsberget
  • "Som avtalt med legen - når hjelpeapparatet svikter" av Anne Sigvart
  • "Et langsomt farvel - årene med pappas demens - tvil, sorg og kjærlighet" av Helene Sandvig
  • "Vi er sterkere enn vi tror - det viktigste jeg har lært av 10 000 pasienter" av Jørgen Skavlan
  • "Psykehus" av Drea Karlsen
  • "Kode rød - kampen for det vakre" av Espen Rostrup Nakstad