Jeg sank

Tiden 2021 Innbundet

Forfatteren Eddy Kromvik er på Avaldsnes utenfor Haugesund for å skrive en roman. For litt over tusen år siden bandt Olav Tryggvason fast fire hedenske trollmenn på et skjær ute i fjorden for så å la dem drukne av tidevannet. Slik fortelles i alle fall historien i Snorre. På slutten av 1800-tallet får den unge kunstneren Halfdan Egedius i oppdrag å illustrere sagnet i en ny praktutgave av boken til den store islendingen. Det er den tegningen - «Seidmennene på Skrattaskjær» - som Eddy studerer, for det er nettopp seidmennene han skal skrive en roman om, med håp om at «noe skal åpne seg, en sprekk til å gli inn gjennom til et ukjent rom eller en soloppgang han ikke ante fantes.»

Men man skal være forsiktig med hva man ønsker seg, heter det jo. For hvor går egentlig grensen mellom innlevelse og besettelse? På Avaldsnes befinner også arkeologen Henrik Gran seg, og tenåringsdatteren hans, Susanne, som har sommerjobb på vikingsenteret i nærheten av utgravningene. Og jo dypere Eddy lever seg inn i romanen, desto mer virker det som om Henrik og Susannes liv står i fare.

Jeg sank er en spøkelseshistorie, en kunstnerroman, en fortelling om besettelse. Men det er også en roman om hvordan tusenårene kan virke i et menneskes sinn.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2021

Omtalt sted Karmøy

Vidar Sundstøl skriver meg rett inn i underbevisstheten og drømmenes verden. Og når fortellingen i tillegg kretser om en tegning og en historie som har gjort inntrykk, er det bare å takke for boken.

Liker du spøkelseshistorier?
"Jeg sank" av Vidar Sundstø er en kunstnerroman og samtidig en historisk fortelling om Seidmennene på Skrattaskjær, Karmøy.

Hovedpersonen er enstøingen og forfatteren, Eddy Kromvik, som har bestemt seg for å skrive en roman. For å gjøre det har han isolert seg i en hytte på nettopp Avaldsnes. Her møter han arkeologen Henrik Gran og tenåringsdatteren hans, Susanne, som har sommerjobb på vikingsenteret på øya.

Den historiske bakgrunnen for denne spøkelsesfortellingen er Snorres fortelling om da Olav Tryggvason tok fire hedenske trollmenn til fange, brakte dem ut til et skjær utenfor Avaldsnes ved Karmøy, og bandt dem fast, for så å la dem drukne av det stigende tidevannet. I 1899 laget kunstneren Halfdan Egedius en tegning med de 4 seidmennene. Denne tegningen står sentralt i fortellingen, og vi guidet gjennom tegningen flere ganger.

"Jeg sank" er en av bøkene som blir presentert på Norsk litteraturfestival 2021.

Bli med! Les og lytt deg opp nå – og møt forfatterne på Norsk litteraturfestival

Leseliste 2021:

18 mars: Asta Olivia Nordenhof (DK)– Penger på lomma (overs.: Trude Marstein)

1 april: Lena Andersson (SE) – Datteren (overs.: Gøril Eldøen)

15 april: Iben Mondrup (GL) – Tabita (overs.: Trude Martein)

29 april: Kjell Westö (FI) – Tritonus (overs.: Erik Krogstad)

13 mai: Vidar Sundstøl – Jeg sank

Spilles inn live under festivalen, 27. mai: Jón Kalman Stefánsson (IS) – Ditt fravær er mørke

Leseliste 2022:

1. mars: Ali Smith (UK) – Høst (overs.: Merete Alfsen)

2. april: Linn Ullmann – Jente 1983

3. april: Niviaq Korneliussen (GL) – Blomsterdalen (overs.: Kyrre Andreassen)

4. mai: Natasha Brown (UK) – The Assembly

5. mai: Douglas Stuart (UK) – Young Mungo

Live under festivalen 31. mai: Abdulrazak Gurnah – Etterliv (overs.: Tone Formo)

• "Oseberg - roman" av Vidar Sundstøl
  • "Gjenferdet av Alexander Wolf" av Gajto Gazdanov
  • "Om dyr og syn - roman" av Tormod Haugland
  • "MaddAddam" av Margaret Atwood
  • "Skår - tredagersroman" av Tommi Kinnunen
  • "Å forlate en katt - hva jeg snakker om når jeg snakker om far" av Haruki Murakami
  • "Kveldens ubehag - roman" av Marieke Lucas Rijneveld