Jeg så alt

en roman om Fransisco Goya

Oktober 2013 E-bok

I 1789 blir Francisco Goya valgt til hoffmaler i et Spania som skakes av voldelige politiske omveltninger, rigid religiøsitet og brutal hungersnød. Goya er svekket av sykdom og nesten stokk døv. Samtidig er han på høyden av sitt kunstneriske virke. Alle vil bli malt av ham nå. Hertuginnen av Alba, Cayetana, er Spanias mektigste kvinne. Hun oppsøker Francisco Goya i atelieret og ber om et portrett. Det er begynnelsen på en lidenskapelig og uhørt allianse mellom de to. Goya søker sannheten både i kunsten og i livet. Da han maler Cayetana naken i helfigur, får han for alvor den spanske inkvisisjonens oppmerksomhet. Jeg så alt er en dirrende roman om stor kunst og ulydig kjærlighet, om brå død og altomsluttende ekstase. Kirsti Blom (f. 1953) har utgitt en rekke romaner og bøker for barn, samt en diktsamling. Hun er også kunstfotograf og har hatt separatutstillinger i Tromsø og Oslo. Bøkene til Kirsti Blom er oversatt til engelsk, arabisk, serbisk, makedonsk og spansk, og hun har vært nestleder i norske PEN.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2013

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet 1700-tallet

Omtalt sted Spania

Omtalt person Francisco de Goya

Ideen om å skrive om ein av verdas største kunstmålarar, Goya, er god, og forfattaren har gjort eit grundig arbeid i å setje seg inn i den historiske situasjonen i Spania på slutten av 1700- og byrjinga av 1800-talet. Det som trekk ned etter mi meining er den usmidige teksten som er litt stakato og for arkaisk bokmål. Av og til fungerer teksten poetisk, men det blir stort sett tungt å lese. Likevel, eg sit att med eit godt inntrykk av ein interessant kunstnarkarakter, som kunne passa til Goya!

Den største synden i verden var å ikke kunne elske.

Paco [Goya] hadde vinranker i blodet og kjøtt mellom beina, han var en mann slik Gud hadde skapt ham, Satan hadde sikkert også en klo med i spillet, ikke ukjent med smerte, for den var Aragóns, selve Spanias.

Paco stirret, men tok seg i å blunke, dyppet penselen i pupillen, stakk fingeren inn i øyet for å male det hele på lerretet, senere, ja senere.

Etter tips her på bokelskere.no kjøpte jeg "Røde mølle" av Pierre la Mure på loppemarked. "Røde mølle" er en roman basert på kunstneren Henri Toulouse-Lautrecs liv. Det fikk meg til å tenke på andre romaner basert på store kunstneres liv - noen har jeg lest, noen har jeg bare hørt om. Jeg vil gjerne ha flere tips! (De bøkene jeg kjenner til, handler om europeiske kunstnere - dét er ikke noe vilkår for denne listen! Derimot har jeg lagt som premiss for meg selv at historiene skal være knyttet til kunstnere som faktisk har levd; romaner som f.eks. Lars Saabye Christensens "Modellen" faller utenfor i denne sammenheng, fordi den ikke er basert på en kunstner som faktisk har eksistert.)

• "Magdalenafjorden - roman" av Kjartan Fløgstad
  • "Ikke dø, Sophie - roman" av Karsten Alnæs
  • "Fortellinger fra Odessa" av Isaak Babel
  • "Det usynlige biblioteket - roman" av Thorvald Steen
  • "Aku-Aku - Påskeøyas hemmelighet" av Thor Heyerdahl
  • "Kneleren" av André Brink
  • "Roma - nye fascister, røde terrorister og drømmen om det søte liv" av Simen Ekern
  • "Guds barn - roman" av Lars Petter Sveen
  • "Det lengste svevet - roman" av Thorvald Steen