Jeg og bestefar - og Nisse-Nils

av (forfatter), Stine E. Lyngmo (illustratør), Oddmund Ljone (oversetter) og Sigvor Ljone (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Adventsbok som følger 8-åringen hver dag i adventstiden. Han og Bestefar har sine helt spesielle forberedelser, og blant dem er å behandle gårdsnissen så pent at de får besøk av ham på julaften. Og hva Nisse-Nils har for seg i førjulstiden får vi også høre om. Boka har en fortelling for hver dag.

Adventsbok fra pappaen til Gummi-Tarzan! En lun, varm og humørfylt høytlesningsbok, formet som en adventsbok. Boken begynner den 1. desember og har ett kapittel for hver dag frem til den 24. Hvert år når julen nærmer seg, flytter en liten gutt ut på landet for å bo hos bestefaren sin. Det skjer mye merkelig på gården. Bestefar mener det er Nisse-Nils som er på ferde. Nisse-Nils er en 173 år gammel fjøsnisse, som er svært sprek og rampete for alderen. Gutten og Bestefar har sine helt spesielle forberedelser til julen. Blant dem er å behandle Nisse-Nils så pent at de kanskje får besøk av ham på julaften.Boken er illustrert i farger.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205357600

EAN 9788205357600

Serie Gyldendals gode barnebøker

Genre Humor

En søt liten adventsbok med 24 kapitler, fortalt delvis gjennom jeg-personen, en gutt på 8 år, delvis gjennom Nisse-Nils og ett kapittel er også fortalt av hunden Sofus. Søt og koselig, men kanskje litt utdatert?

Bestefar, sier jeg. Det er da rart at voksne mennesker tar juletrærne inn i husene. Barn får nesten aldri lov til å ta kaniner og døde ormer og pinnsvin og greiner med seg inn i husene fordi det alltid skal være rent og sånn. Men allikevel tar voksne mennesker et kjempedigert juletre inn og henger en masse ting på det. Og damer blir ikke engang sinte om juletreet drysser litt, men blir fryktelig rasende hvis gutter drysser litt jord på gulvteppet.

• "Karsten og Petra spiser glass! - på eventyr i Stockholm" av Tor Åge Bringsværd
  • "Tippe Topphatt og andre fortellinger" av Ole Lund Kirkegaard
  • "Storm-Stina" av Lena Anderson