Jeg husker at jeg løp

av (forfatter) og Halvor Kristiansen (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Smithy er 43-år gammel, venneløs overvektig, kjederøykende alkoholiker, som har rotet det skikkelig til for seg selv. Men hans kaotiske tilværelse er snart historie. En vakker dag befinner han seg på sin gamle sykkel på vei fra Rhode Island til Los Angeles for å hente sin avdøde søsters aske og ta den med hjem. Smithys reise over det amerikanske kontinentet blir et vendepunkt og en oppdagelsestur på mange plan, og underveis møter han en rekke personligheter, mennesker på sitt beste og verste. Underveis finner han ut av seg selv - hvem han er og hvorfor ting har blitt som de er. Og han forelsker seg - mot alle odds.

En fantastisk debutroman! "Refusert genistrek", skrev Bergensavisen og ga terningkast 6. "En elegant komponert og stilsikkert gjennomført roman, ..." skrev VG og ga terningkast 5. Møt Smithson «Smithy» Ide; overvektig, venneløs, førtitre år, kjederøyker og alkoholiker og ansatt på en leketøysfabrikk. Etter alles oppfatning, inkludert Smithys egen, en stor taper i livets lotteri. Men Smithys resignerte tilværelse er snart historie. En stor tragedie rammer ham og familien. I kaoset som oppstår, finner han frem sin gamle Raleigh-sykkel. Han har en jobb å gjøre, han vil flykte fra alt . men mest av alt vil han finne ut av seg selv .; ved å krysse det amerikanske kontinentet. Underveis møter han en rekke personligheter . mennesker på sitt beste og verste .; i New York, Denver og Phoenix. Han kastes ut i en rekke eventyr . det ene morsommere, mer uforglemmelig enn det andre. Og underveis forelsker Smithy seg .; mot alle odds.En glad og trist fortelling som fremfor alt omfavner livet. «Dette er en bok som ikke bare står støtt på egne ben; det er en gjennombruddsroman som har i seg materiale til å bli en bestselger .»Stephen KingRon McLarty (født 1947) er mest kjent for sine roller i ulike tv-serier, blant annet i Sex og singelliv og Judging Amy. Jeg husker at jeg løper hans første roman.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205329034

EAN 9788205329034

Omtalt sted USA

Dette er bøker jeg elsker på grunn av vidunderlige hovedpersoner som til tross for at de har alle odds mot seg skaper forandring til det bedre - og fordi forfatterne skriver engasjerende og godt

Liker å kunne se, på enkel måte, hvilke og hvor mange bøker jeg har fått med meg i løpet av ett år. Synes ofte at jeg får lest alt for lite, men når jeg ser listene mine har det jo blitt noen bøker. Likevel - skulle gjerne rukket så mye mer!

• "Huset i Cloudstreet" av Tim Winton
  • "Ved bredden av Crow Lake" av Mary Lawson