Jeg heter Michael og er alkoholiker

Kagge 2016 E-bok

I mange år hadde den profilerte P4-programlederen Michael Andreassen klart å beholde masken på jobb, et stadig mer galopperende alkoholkonsum til tross. Men vinteren 2012 raknet det. I radiostudioet segner han om og blir kjørt til akuttmottaket.

Etter mer enn fire år uten flaska er han klar til å fortelle. Om hvordan alkoholmisbruket - som begynte uskyldig - etter hvert spant fullstendig ut av kontroll. Han kjørte i fylla. Han intervjuet statsministeren dritings. Han klarte ikke lenger å betale regninger eller ta vare på seg selv. Og vondest av alt - han greide ikke være en god far for sine barn. I perioder var han så langt nede at han vurderte å gjøre slutt på det hele.

Hundretusenvis av nordmenn får ferier, høytider og hverdager ødelagt av venner og familiemedlemmer som drikker. Dette er en bok til dem.

Michael Andreassen er mangeårig programleder i radiokanalen P4. Jeg heter Michael og er alkoholiker er hans første bok.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788248919018

EAN 9788248919018

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Michael Andreassen

Hørte den som lydbok. Viktig bok om radioprogramleren som helt fra ungdomstida sleit med alkoholisme. Ærlig og folkelig. Mange betrakninger om folks forhold til egen og andres rusavhengighet. Anbefales.

Ikke en godt skrevet bok, men en sterk, viktig og brutalt ærlig bok. Jeg har vært trofast P4-lytter siden oppstarten, har alltid likt Michael, liker han enda bedre nå. Veldig mange burde lese denne boka for å få et godt innblikk i hva sykdommen gjør mot både den som har sykdommen og de rundt.
Terningkast 4.

En naken, sterk og ærlig bok der man virkelig kommer under huden på P4 programlederen
som nå er tørrlagt alkoholiker. Jeg synes dette er en sterk bok der forfatteren virkelig gir oss
lesere noe å tenke på. Anbefales

Jeg kjenner jo Michael Andreassen bare fra P4 og "Skal vi danse", men gjennom denne meget åpenhjertige og sterke biografien ble jeg bedre kjent med ham.

Han forteller rått og usminket om hvordan alkoholen og rusen grep tak i ham alt i tenårene, at han i perioder har holdt seg unna da andre ting har gjort at han har klart det (forsvaret f.eks.), men at han til slutt var så langt utpå at barnevernet var inne i bildet. Ærlig fortalt, men han legger aldri skylden på noen andre for alt det han har gjort i fylla. Det fortelles med alvor og humor og jeg har gått mange turer med denne på øret og da forsvinner kilometrene fort uten at jeg legger merke til det.

• "Min Ari" av Marianne Solberg Behn
  • "Fem dager igjen" av Julie Lawson Timmer
  • "Jeg skal passe på deg - en annerledes historie om rus" av Ane Ramm
  • "Hei, jeg heter Lars - en alkoholikers dobbeltliv" av Lars Kittilsen
  • "Alt du ikke ser - livet med Joachim" av Ellen Arnstad
  • "Et helt menneske i en halv kropp - en historie om mestring" av Anne Grethe Solberg
  • "Truls til fjells - tjukk mann i tynn luft" av Truls Svendsen