Jeg har ganske rolige hender

Tiden 2011 E-bok

Jennifer må reise til Frankrike etter at foreldrene har vært i ei bilulykke hvor faren blir drept og mora hardt skadd. Som følge av dette dukker det opp minner som forandrer bildet Jennifer har av familien, og ikke minst av seg selv.

En telefon ringer, og en verden raser sammen. Jennifers foreldre har blitt utsatt for en bilulykke i Frankrike. Faren er omkommet, morens tilstand er kritisk og Jennifer må reise til Frankrike for å hente farens båre og bringe moren hjem. I kjølvannet av ulykken dukker det opp minner som forandrer bildet av familien, og ikke minst: av Jennifer selv. For henne blir tiden en balansegang mellom eksistens og sammenbrudd, fornektelse og konfrontasjon. Hvordan reagerer et menneske når alt det kjente rives bort? Hvordan tilgir en foreldrene sine?

Forlag Tiden

Omtalt sted Frankrike

Lyst å lese …
Ei typisk ungdomsbok?
Ei følelsesladd bok?
Om tap og sorg?
Jeg har ganske rolige hender av Mari Lindbäck er ei lettlest bok med korte presise kapitler og et lett språk. Boka handler om unge Jennifer og hennes tap av virkeligheten når foreldrene blir utsatt for en bilulykke. Boka mangler en del for å bli en favoritt, men er absolutt verdt å lese.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Bøker jeg leser i forbindelse med min jobb på et skolebibliotek

Jeg har tidligere laget en liste om temaet, men da med "alle" bøker jeg kan finne om temaet. Nå lager jeg en med bare dem jeg har lest.
Den andre listen finner du her: http://bokelskere.no/lister/87203/

• "En reise i egen sykdom - et vindu mot en psykiatrisk pasients hverdag" av Thor Eric Vågen Jægtnes
  • "Lene din ensomhet stille mot min - dikt om sorg" av Johann Grip
  • "Følge meg alle mine dager - roman" av Sunniva Lye Axelsen