Jeg har fotografert deg mens du sover

Solum Bokvennen 2020 E-bok

«Jeg har fotografert deg mens du sover» er en sart historie om studenten Inga, fortalt gjennom en rekke brev hun skriver til menneskene i livet sitt, både levende og døde. Vi får gradvis vite mer og mer om Ingas barndom og småsøsken, om venner og studier, om kjæresten, og trangen til å dempe problemer med alkohol. Alicia Ryberg skriver på en inderlig, men behersket måte, med et språk som vakkert formidler Ingas blikk på verden. «Jeg har fotografert deg mens du sover» er en innsiktsfull roman om omsorg og relasjoner, om det å forstå seg selv og sitt forhold sine nærmeste. Forfatter Alicia Thi Nguyen Ryberg (f.1986) er fra Oslo, og jobber som psykolog. «Jeg har fotografert deg mens du sover» er hennes debutroman.

«(...) «Jeg har fotografert deg mens du sover» minner oss på våre ulike utgangspunkt og viser hvor vanskelig det kan være å både gi og ta imot kjærlighet når en ikke er vant til det.» - Ida Vågsether, Stavanger Aftenblad

Utdrag fra boken:
«Jeg har satt en brøddeig til langtidsheving i kjøleskapet, og skiftet den lille lyspæra i kjøkkenvifta, den som gikk rett etter at vi flyttet inn, jeg gikk hele runden fra Kiwi til Rema til den tyrkiske kjøpmannen på hjørnet før jeg fant riktig pære. Jeg har kikket på jobbannonser og oppdatert CV-en, bestilt noen bøker på biblioteket, laget en arbeidsplan, svart på e-poster. Jeg har fulgt arbeidsplanen og lest to tørre vitenskapelige artikler og skrevet litt mer på litteraturdelen av oppgaven. Så i dag kan jeg føle med produktiv. I dag kan jeg føle meg ansvarlig, nesten som en voksen.»

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2020

Jeg har fotografert deg mens du sover. Alicia Thi Nguyen Ryberg.
Ei lita fin og spesielt bok fra ei ny stemme.
Studenten Inga skreller livet sitt, lag for lag, som løk, ved å skrive brev som forklaring på hendelser tilbake i tid, og om sine innerste tanker til folka som har betydd noe, positivt og negativt, i livet hennes. Via disse breva får vi dypere og dypere innsikt og forståelse for Ingas situasjon. Og som i romaner flest, er her mye som har vært vanskelig og noe komplisert. Artig komponert om relasjoner. Bra bok.

Jeg husker så lite fra barndommen, men det at mamma ofte satt og leste husker jeg tydelig.

• "Februar - roman" av Johan Lindvall
  • "Mor når hun vinker fra toget - dikt" av Emely Benedicte Kahrs