Jeg håper noen kan høre meg

av (forfatter) og Tonje Røed (oversetter).

Mangschou 2017 Innbundet

Studier, jobb, penger, lykke. Det er det man gjør. Det er formelen. Det vet alle. Det vet jeg.

Det eneste Frances noen gang har brydd seg om, er å komme inn på et eliteuniversitet. Ingenting får stå i veien for drømmen om å lykkes. Ikke venner, ikke interesser - og aller minst hennes egne mørke hemmeligheter.

Da Frances blir venner med Aled, den sjenerte, supersmarte skaperen av Frances' favorittpodcast Universe City, våger hun for første gang å vise mer av hvem hun er. Men også Aled har mye han skjuler, og vennskapet mellom dem er både sterkt og skjørt. Og følgene er katastrofale for dem begge da sannheten om podcasten sprer seg på nettet.

For hvem er egentlig Frances hvis hun ikke er den hun har arbeidet så hardt for å være?

Forlag Mangschou

Utgivelsesår 2017

Omtalt sted Storbritannia

Dette er en fengende bok som passer særlig for ungdommer som føler seg litt utenfor, som selv føler at de ikke passer inn i den typiske A4 jenta/gutten på skolen. I boka viser forfatteren at det er kult og stilig å våge å være seg selv. Ellers er handlingen spennende og kjekk. Ville anbefalt denne spesielt til ungdommer som trenger et spark bak med lesningen samtidig som "drevne" lesere vil like denne.

Frances jobber hardt for å komme inn på det universitetet hun har siktet seg inn på, et av de aller beste. Så blir hun kjent med Aled og alt endrer seg.

Om å tørre å stå for egne valg og bestemme over sitt eget liv, om å ta vare på de du har nærmest deg. Varm og fin, anbefales for dyktige lesere på ungdomstrinnet og også for vgs.

Bøker jeg har lest i 2020.

• "Jeg lar det være slik" av Marianne Teie
  • "What if it's us" av Adam Silvera