Jeg er Zlatan

av (forfatter), David Lagercrantz (medforfatter) og Sverre Knudsen (oversetter).

Font 2011 E-bok

Fotballspilleren Zlatan Ibrahimovic forteller her om oppveksten i Rosengård utenfor Malmö, om vennskap og fiendskap, om lagene han har spilt på, bl.a. Ajax, Inter, Juventus, Barcelona og Milan, om familieliv og om hvordan pengene styrer internasjonal fotball.

Zlatan Ibrahimovic er en av verdens beste og mest myteomspunne fotballspillere. Han har vunnet åtte ligagull på rad med storklubber som Ajax, Inter, Juventus, Barcelona og Milan. Men han gir ytterst sjelden intervjuer.

I samarbeid med den svenske journalisten og forfatteren David Lagercrantz har Zlatan skrevet en usedvanlig åpenhjertig og spennende selvbiografi - om barndommen i innvandrergettoen Rosengård utenfor Malmö hvor han vokste opp med fattige foreldre fra Bosnia og Kroatia, om vennskap og fiendskap, om storlagene han har spilt på, om stjernestatus og familieliv, og om pengegalskapen i internasjonal fotball.

Dette er ikke en bok man trenger å være opptatt av fotball for å bli bergtatt av. Skrevet med en prosa som sparker og sprudler og smeller, er dette en bok som henvender seg til alle som er interessert i å lese en moderne Askepott-historie om fattiggutten fra Malmö som ble en av verdens rikeste om mest myteomspunne superstjerner.

Forlag Font

Utgivelsesår 2011

Omtalt person Zlatan Ibrahimovic

David Lagercrantz: Jeg er Zlatan
(Font – 2011)
Selvbiografien ”Jeg er Zlatan” er skrevet av David Lagercrantz og handler om fotballgiganten Zlatan Ibrahimovic sin oppvekst og veien opp og gjennom til toppfotballen. David Gunnar Fransiscus Lagercrant er blitt kalt Sveriges ledende forfatter innenfor biografier og romaner, han er også kjent for bøker som ”The sky over everest”, ”A Swedish genius” and ”Fall from grace in wilmslow”.

Zlatan som aller fleste fotball interesserte er godt kjent med gjennom sosiale medier og så klart for hans prestasjoner på banen, blir du godt kjent med i denne boken. Ibrahimovic sin oppvekst var forholdsvis vanskelig og hard, inneholdene alkohol, slossing og rus innad i familien. Han bodde i et fattig strøk og mener at ballen i den tid var hans beste venn, fotballen ble som et slags fristed hvor han kunne kople av alt av aggresjon eller sorg. Barndommen til Zlatan har vært så å si uten oppdragelse noe som har preget flere valg gjennom årene og foran media. Derfor vil flere i dag se på han som en bajas eller en gæren type, noe som David skildrer på en ekstraordinær måte igjennom hele boken.

Mange klubber, nok av damer og massevis av penger er et faktum for hvordan Zlatan sitt liv har sett ut de siste årene. Fra innvandrergetto til luksusorientert i paris med mange innholdsrike år imellom. Ungdomsfotball i Sverige, utvikling i Ajax, så fra klubb til klubb i Italia, deretter en velbetalt flopp i Barcelona, tilbake til Italia, og nå som Paris sin konge. For den Svenske landslags kapteinen går karrieren mot slutten, men den er ikke akkurat alminnelig. Spissen ligger på syvende plass over verdens rikeste fotballspillere, fikk årets mål i 2013 og ble tatt ut på ”Team of the year” i 2005. Litt av en karriere ville mange sagt og det er synd at den går mot slutten.
Boken i seg selv vil jeg absolutt anbefale til alle som er sportsidioter ute etter motivasjon eller bare en god sommer bok. Man trenger for all del ikke være en smule inneforstått i fotball eller sport for den saks skyld for å bli oppslukt av denne selvbiografien. En av mine første bøker som jeg faktisk har lest ferdig. For aldersgruppen 10 år og oppover ser jeg ingen grunn til å ikke lese denne boka. Personer som Zlatan som er litt originale er ofte de som trekker de lengste straet. For å gå hele veien i livet må man ikke være redd for å feile og eller være annerledes enn alle andre. Der tror jeg Norges befolkning har litt å lære, de fleste liker ikke å skille seg ut og dette kan være en av mange faktorer til hvorfor Norge sliter innenfor de større idrettene. Med et fortryllende bildegalleri i starten av boken blir de 379 sidene av tett informasjon utjevnet. Boka i seg selv vil jeg gi et terningkast på en 6 er. Den har alt! Fine bilder, masse god informasjon og viktigst av alt en bra fortelling.

Fotballproffen fra Sverige

Av Oscar Aga

Selvbiografien ”Jeg er Zlatan” fra 2011 er ført i pennen av den svenske forfatteren David Lagercrantz etter mange samtaler med den svenske fotballproffen Zlatan Ibrahimovic. Biografien tar oss med til Zlatans tøffe oppvekst som liten gutt i Rosengård, og om den lange og harde veien opp til toppfotballen.

Jeg synes boken var veldig bra, den har et direkte og tøft språk, noe som gjorde boka lettlest og jeg fikk også følelsen av å høre Zlatans stemme inne i hode mitt når jeg leste. Det er en veldig personlig biografi der han forteller mye uten å legge skjul på noe. Han snakker om den vanskelige barndommen, med faren som drakk mye og ofte var sint, om mangel på mat og om berusede søsken. Hans beste venn på den tida var fotballen, og det ble som et fristed for han, hvor han kunne koble av og tenke på noe annet.

Nå som jeg har lest denne boka føler jeg at jeg har blitt bedre kjent med Zlatan, og jeg beundrer måten han har stått frem på og taklet mye motgang og blitt en av verdens beste fotballspillere. Denne boka vil jeg si passer for hvem som helst, man trenger ikke være noe fotballnerd for å like boka. Den anbefales på det sterkeste!

Oscar Aga 8B

Denne boka synes jeg er bra fordi den handler om en av verdens beste fotballspiller og hans krunglete vei dit. Zlatan vokste opp i en familie med lite mat og mye alkohol. Han vokste også opp i et strøk med mye kriminalitet, Han var mye på løkka og spilte fotball, lærte nye triks og kom litt bort fra livet hjemme. Boka gir deg et inblikk i livet til Zlatan og følger han gjennom hele karieren. Denne boka anbefaler jeg andre også å lese for og forstå at, du har minst like gode forutsetninger som han for og lykkes. Derfor kan du bli like god som han!

Lettlest rakker. Litt for mye Zlatan, selv om Zlatan ikke mener det er mulig.

Denne boken handler om hvordan Zlatan Ibrahimovic vokste opp, om hva som har skjedd i livet. Man får også vite om hvordan han ble fotballspiller og om familien. I denne boken får man vite mye om hvordan livet til Zlatan har vært. Den er veldig bra!!!

Hva da forlovelsesgave? Hun fikk jo Zlatan!

Jeg var ute hele tida og spilte fotball eller sykla omkring på rappa sykler, og ofte var jeg så sulten som en ulv når jeg kom hjem, og rev opp kjøleskapsdøra og tenkte: Plis, plis, la det være noe der! Men nei, ingenting, bare det vanlige: melk, smør, litt brød og i beste fall multivitaminjuice i fireliters kartonger, kjøpt i den arabiske butikken, for den var billigst, og så øl selvfølgelig, Pripps Blå og Carlsberg, sixpacks med sånn plast rundt. Noen ganger var det ikke annet enn pils, og det brølte i magen. Det var en smerte i det som jeg aldri glemmer.

"Det finnes bare en Zlatan

Det John Carew gjør med en fotball, det kan jeg gjøre med en appelsin

I disse VM-tider må vi vel få til en fotball-liste. Bøker om fotball, eller skrevet av fotballspillere, eller med mye fotball i. Kom med tips!

Pelikanen-redaktør Eirik Bø og Sølvbergets Helge Risvands tips til hvilke fotballbøker du bør lese. Podcast med samtalen mellom dem finner du på Soundcloud.

Satte ned årets mål litt på grunn av skole, så årets mål er 15 000 sider.

Liste over bøker lest i 2017.

Saknar ein funksjon på bokelskere der ein kan markere når ein anskaffa seg dei enkelte bøkene. Lagar derfor eigne lister fom 2018 for å bøte på dette.

• "Bli best med mental trening" av Erik Bertrand Larssen
  • "For øvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges - roman" av Kyrre Andreassen