Jeg er nummer 13

Font 2018 Innbundet

Høsten 1960 kommer et barn til verden på Bulovka-hospitalet i Praha. Jordmora husker ham som «en gutt med blekblå øyne, kalde som skaresnø i måneskinn». Åtte år senere invaderes Tsjekkoslovakia av militære styrker fra Warszawapakten, og gutten blir foreldreløs. Dette blir starten på et fordervet liv, et liv som skal komme til å koste mange andre mennesker dyrt.

Nesten femti år senere blir en norsk utvekslingsstudent funnet drept i en park utenfor Amsterdam, tatt av dage med en boltpistol. Kriminaletterforsker Bogart Bull sendes sørover med første fly. I den nederlandske hovedstaden befinner også gutten fra Praha seg, en mann som nå kaller seg Rezník og betrakter seg selv som en grensesprengende kunstner.

Og Rezník har så vidt begynt. Et nytt drap finner sted, denne gangen med et våpen som får politiet til å måpe. Bull må innse at han står overfor en drapsmann av et helt usedvanlig kaliber. For Rezník er tett på ham, enkelte ganger ansikt til ansikt. Men hvor - og ikke minst hvem - er han?

Forlag Font

I motsetning til andre nyfødte hun hadde vasket og stelt i sin tid på Bulovka,festet denne gutten blikket. De vidåpne øynene lyste mot henne,kalde og blekblå,som skaresnø i måneskinn.

• "Den enøyde kaninen" av Christoffer Carlsson
  • "Enkebyen - de bortførte" av Thomas Enger