Jeg er nummer 13

Font 2018 Innbundet

Høsten 1960 kommer et barn til verden på Bulovka-hospitalet i Praha. Jordmora husker ham som «en gutt med blekblå øyne, kalde som skaresnø i måneskinn». Åtte år senere invaderes Tsjekkoslovakia av militære styrker fra Warszawapakten, og gutten blir foreldreløs. Dette blir starten på et fordervet liv, et liv som skal komme til å koste mange andre mennesker dyrt.

Nesten femti år senere blir en norsk utvekslingsstudent funnet drept i en park utenfor Amsterdam, tatt av dage med en boltpistol. Kriminaletterforsker Bogart Bull sendes sørover med første fly. I den nederlandske hovedstaden befinner også gutten fra Praha seg, en mann som nå kaller seg Rezník og betrakter seg selv som en grensesprengende kunstner.

Og Rezník har så vidt begynt. Et nytt drap finner sted, denne gangen med et våpen som får politiet til å måpe. Bull må innse at han står overfor en drapsmann av et helt usedvanlig kaliber. For Rezník er tett på ham, enkelte ganger ansikt til ansikt. Men hvor - og ikke minst hvem - er han?

Forlag Font

Utgivelsesår 2018

Serie Bogart Bull (3)

Genre Politi og detektiver Krim

En gutt blir født i Praha i 1960. Jordmoren husker øynene hans spesielt godt. Allerede som nyfødt festet han blikket i henne. Øynene var isblå. Da Tsjekkoslovakia ble invadert åtte år senere, blir gutten foreldreløs, uten at det ser ut til å påvirke ham i nevneverdig grad...
Høsten 2017 blir en norsk student drept i Amsterdam. Bogart Bull blir satt på saken, og flyr direkte fra Oslo. Drapsvåpenet er en boltpistol. Den tidligere omtalte gutten fra Praha, befinner seg også i Nederlands hovedstad, og han skal utøve sin makabre "kunst" før han forlater landet, og Europa for godt.
Tredje bok om Bogart Bull, er en skikkelig sidevender, med intrikat plot. Den beste til nå. Anbefales!

Les boka, og bedøm selv, er mitt tips denne gangen :)

I september 2017 blir en norsk utvekslingsstudent funnet drept i en park utenfor Amsterdam, tatt av dage med en boltpistol. Kriminaletterforsker Bogart Bull sendes sørover med første fly. I den nederlandske hovedstaden befinner det seg en mann ved navn Rezník og han betrakter seg selv som en grensesprengende kunstner.

Les hele omtalen her

Bra denne, beste i serien så langt.

I motsetning til andre nyfødte hun hadde vasket og stelt i sin tid på Bulovka,festet denne gutten blikket. De vidåpne øynene lyste mot henne,kalde og blekblå,som skaresnø i måneskinn.

Serier jeg leser og ønsker å lese.

• "Gyldendals påskekrim 2020" av Camilla Läckberg
  • "Bastarden - en Bogart Bull-krim" av Øistein Borge