Jeg er et vilt begrep

essays

Gyldendal 2007 Innbundet

Samling bestående av 30 essays skrevet over en femårsperiode, samt 70 nyskrevne tilleggsessays som har hovedessayene som utgangspunkt. Noen av emnene som tas opp er gudenes språk, anamorfoser, likegyldighet og begjær, Händels Messiah og guden Hermes` vingesko. Felles for essayene er forfatterens evne til å trekke sammenhenger mellom kunst, tenkning og eksistens. Med litteraturliste og referanser.

Ole Robert Sunde markerer 25 års forfatterskap med et løft av en essaysamling. Sundes nye essaysamling, Jeg er et vilt begrep, har en enkel komposisjon. Grunnstammen består av 30 essays skrevet over en femårsperiode. Ut fra disse strekker det seg 70 nyskrevne forgreininger, tilleggsessays som tar utgangspunkt i et ord, et begrep, et navn fra hovedessayene. Slik utfoldes det i denne samlingen et rikt mangfold av funderinger og observasjoner omkring de forskjelligste fenomener: Det kabbalistiske uttrykket zimzum og Anselm Kiefers kunst, dronning Victoria og hennes tjener, en fødselsattest, Kafka-figuren Odradek, Louise Bourgeois’ skulpturer, en tidsmaskinreisende, Stendhals selvbiografi, Harry Houdini, guden Hermes’ vingesko, grunnlovsfedrenes underskrifter, duften av maltwhisky .; for å nevne noe. Et samlende grep er Sundes uforlignelige evne til å fokusere på detaljen og samtidig trekke store og ofte svært overraskende sammenhenger .; mellom kunst, tenkning og eksistens, mellom de store historiske linjene og det konkrete, levde livet.Tildelt Gyldendalprisen for 2007.Sunde skriver bedre essays enn noen sinne. (...) Min soleklare oppfordring lyder derfor: Krev byttelapp for de kjedelige, flate pakkene og bytt til deg Jeg er et vilt begrep. Raset av tanker er sjelden langt unna..Espen Stueland, Klassekampen.Andre ganger imponeres jeg av de overraskende tankesprangene, de originale ideene, den slentrende elegansen (etter hvert kommer man inn i den uvanlige rytmen) og det lekne forholdet til språket..Kåre Bulie, Dagbladet.Skriveformen utgjør hans refleksjonsform . nemlig en konstant utpressing av språket, og av leseren . til å følge hans inn- og utfall rundt alt fra historiske anekdoter, historisk-filosofiske betraktninger, fundering av fotografi og malerier, over kunst i alle varianter og klassisk musikk..Tarjei Skirbekk, NRK

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205358645

EAN 9788205358645

Essaysamlingar! I første omgong berre det eg sjølv har lest, kom gjerne med anbefalingar eg klør etter å lese fleire essays..

Her er skjønnlitteraturen som eg les i 2010. Grei måte å føre oversikt på!

Den altfor lange lista av uleste bøker i hylla