Jeg er et ubeskrivelig ondt geni, og jeg vil bli elevrådsleder

av (forfatter) og Cecilie Winger (oversetter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Oliver Watson er i utgangspunktet en helt ordinær 12-åring. Han bor i Omaha, Nebraska, USA. Samtidig er han ganske uvanlig, han er nemlig et ubeskrivelig ondt geni som snart har verdensherredømme. Ingen kan stoppe Oliver når det er noe han vil ha. Nå har bestemt seg for å stille til valg som elevrådsleder, men det viser seg snart at det er mye enklere å styrte utenlandske diktatorer enn å få andre elever til å stemme på seg.

ISBN13 9788202305901

EAN 9788202305901

Serier Ego Ego. Eventyr

Genre Humor

Omtalt sted Nebraska

Boka føler litterært sett en vinneroppskrift: Det er ungene som er de smarteste, de voksne er generelt sett noen tullinger. Veldig mange av Roald Dahl sine bøker har dette som tematikk. Og det er flere ting som minner meg om Roald Dahl. Den fantastiske settingen - hovedpersonen har virkelig verdensherredømme. På mange måter kan man si at boken er filosofien "Hva gavner det et menneske om han vinner hele verden, hvis han skader sin sjel?" Men på en morsom måte! Her er det ingenting å ikke like! :-)

Jenter er også idioter, selvsagt, men gutter er helt spesielt idiotiske idioter.

"Det var meg. Rhena Vinson. Louis Godberg. Heather Grich var sekretær og kasserer et år. Det var da man kunne begynne å se det tydelig. Det var da vi begynte å skille oss ut. Folka som kom til å utgjøre en forskjell, vi som føte en forpliktelse for samfunnet."

Jeg tror aldri jeg har hørt folk som planlegger kakelotterier bli beskrevet i så entusiastiske ordelag før.

• "Rico, Oskar og bakskyggene" av Andreas Steinhöfel
  • "Pippi, snart tretten" av Grete Randsborg Jenseg