Jarlene fra nord

av (forfatter) og Bård Kranstad (oversetter).

Bazar 2009 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO

Vikingjarlen Kjartan, med tilnavnet den grusomme, holder Uhtreds stesøster fanget på borgen Dunholm. Uhtred reiser nordover for å finne stesøsteren. Han blir møtt av kaos og borgerkrig, og han allierer seg med Guthred, en tidligere slave, i håp om at Guthred kan hjelpe ham. Men Uhtred oppdager forræderi og svik og blir tvunget til å henvende seg til Alfred den store. Dette er den tredje romanen om kong Alfred og Uthred.

JARLENE FRA NORD begynner der Den hvite rytteren slutter og er den tredje, frittstående delen av Bernard Cornwells serie av historiske romaner om unge Uthred, jarl av Bebbanbourg i 800-tallets England. Cornwell skildrer vikingtiden så du formelig kan lukte blodet på slagmarken og høre bølgene slå mot drageskipene. Hans spenningsfylte og troverdige historiske romaner har en enorm tilhengerskare og har solgt i 20 millioner eksemplarer verden over. "Bernard Cornwell er utvilsomt en begavet historisk forfatter." - Terje Stemland, Aftenposten. "Bernard Cornwell er et litterært mirakel, han produser sin generasjons mest underholdende og lesverdige historiske romaner." - Daily Mail

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted England

Lesenivå Voksen

"Når du er død," sa han til meg, "skal jeg få huden din garvet og laget til sal, så jeg kan bruke resten av livet på å fise på deg."

"Hvis man ikke kan huske lovene," sa Ragnar, "har man for mange av dem."

Til syvende og sist, tenkte jeg, kom alt an på skjebnen. Nornene visste allerede hva vi hadde planer om, og hvordan det kom til å gå med de planene, og jeg kunne bare håpe på at de ikke var i ferd med å gjøre saksen klar til å klippe over livstråden min.

• "Den hvite rytteren - roman" av Bernard Cornwell
  • "Kongenes død - roman" av Bernard Cornwell
  • "Sword song - saxon tales 4" av Bernard Cornwell
  • "The burning land - saxon series 5" av Bernard Cornwell
  • "Det siste kongeriket - roman" av Bernard Cornwell
  • "Agincourt - historisk roman" av Bernard Cornwell
  • "Et rike av sølv" av Conn Iggulden
  • "Kongedrapene - i sverdets tid" av Jan Ove Ekeberg
  • "Eirik Raude - en roman om Eirik Torvaldsson av Øksne-Torers slekt" av Preben Mørkbak
  • "Alexander - skjebnens sønn" av Valerio Massimo Manfredi
  • "Bones of the hills" av Conn Iggulden