Jarlefeiden

Aschehoug 2014 E-bok

I sin historiske roman, Jarlefeiden, henter Vera Henriksen stoff fra de innbitte ættefeidene som satte Island nærmest i borgerkrigstilstand på 1200-tallet. Konfliktene gjelder makt og eiendom og springer ut fra ambisjonene til Snorre Sturlason og hans to brødre. Også deres sønner blir involvert - i en malstrøm av blodhevn, politikk og utspekulert vold.
Bokens hovedperson er Snorres svigersønn Gissur Torvaldsson, en reflektert og handlekraftig ung mann, eslet til å være høvding. Men han er skjebnebestemt til å delta i voldsspiralen, som bare fører én vei: ned.
Allikevel makter Gissur å reise seg, og som kongene Håkon Håkonsson og Magnus Lagabøters mann er han med på å bringe kaoset på Island til en avslutning.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203357213

EAN 9788203357213

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Island

Jeg hamstrer bøker, og har etterhvert opparbeidet litt av en samling hjemme. Dessverre har noen av bøkene blitt stående og samle støv i årevis, siden jeg ofte prioriterer de nyeste innkjøpene foran de gamle, eller har lyst til å lese noe annet som frister mer akkurat der og da. Her er noen av de bøkene som har lidd en slik skjebne...

Er det noen av dem jeg kanskje bør tenke på å få lest rimelig fort? Eller kan de fortsette sin karriere som støvsamlere noen år til? Gi meg et spark bak om du ser en bokperle her som jeg bør lese snarest! :)

• "Farvel, armod - sagaen om husmannsungene som gikk over Dovrefjell for å ete seg mette" av Asbjørn Øksendal
  • "Ildens sang - beretningen om Jon Bentsson II" av Vera Henriksen
  • "Klangen av en lutt - beretningen om Jon Bentsson I" av Vera Henriksen