Janni

slik ble mitt liv

av (forfatter) og Ane Rostad Stokholm (medforfatter).

Pegasus 2010 Innbundet

Janni ble født som gutt på Lillehammer i 1944. Allerede som 13-åring flyttet hun hjemmefra, og i boka forteller hun om et liv preget av opp- og nedturer: fra tyskerunge og gutteprostituert til kvinne og lykkelig ekteskap med en mann i tjue år, mens hun hele tiden jobbet som prostituert.

Janni: Slik ble mitt liv. Tyskerunge - transseksuell - dronning på Strøket Fra skyggesiden av etterkrigstidens velferdssamfunn. I over femti år har Janni jobbet som prostituert, etter at hun stakk til Oslo som 13-årig gutt. En "tyskerunge" trengte jo heller ikke skolegang ... Tusener av menn har betalt for hennes tjenester, også før hun ble kjønnskorrigert. Etter lukrative år som prostituert fra egen leilighet med opp til femten kunder om dagen, måtte Janni tåle hånet fra de andre jentene på Strøket da hun igjen dukket opp på gatehjørnene. Samtidig har hun med verdighet stått opp for noe som fordømmes av samfunnet. Og hun har ikke latt seg knekke av all motgangen; som da hun måtte gå fra eneboligen sin, eller det 20 år lange ekteskapet med en langt yngre mann fra en velstående familie gikk i oppløsning. Det snakkes om sluttpakker, men hva skal en 66 år gammel prostituert finne på? Jentene på Strøket kaller henne fremdeles for "mamma". Samarbeidet med Pro Sentret har hjulpet henne igjennom vanskelige perioder. Og som leder for PION (Prostituertes Interesseorganisasjon) har hun brukt sine erfaringer til å informere politikere og andre om prostitusjonsmiljøet. Janni: Slik ble mitt liv Fortalt til Ane Rostad Stokholm Etterord av Liv Jessen, leder av Pro Sentret

Forlag Pegasus

ISBN13 9788244200370