Jakten på Violet Park

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Lucas Swain er snart 16 år og bor i London. Livet hans er ganske normalt, helt til han finner Violet. Da forandrer alt seg.

ISBN13 9788202328665

EAN 9788202328665

Det forekommer meg at det eneste folk flest gjør når de blir voksne, er å henge seg opp i noe helt umulig og så lengte etter det.

Stort sett er det fullt av folk som ikke har noe bedre sted å gjøre av seg, så ingen som jobber der, er særlig strenge med noen. De snakker til deg som du er like bra som andre folk, uansett hvem du er. (...) hvis jeg gikk hjem og alle kjeftet og ville at jeg skulle være et annet sted, så var det siste jeg hadde ønsket meg, at fremmede folk på biblioteket kjeftet på meg for å være der også.

Jeg har lyst til å spørre henne om kvinner på sånne steder som Sudan eller Palestina eller Kosovo uroer seg like mye for ansiktskremer og strekkmerker og det å leve uten en mann i huset, men jeg har ikke gjort det ennå, og hvem vet, kanskje de gjør det.

Penselstrøkene var tykke i bakgrunnen, som om den som hadde malt det, hadde det litt travelt da de kom til den biten, og liksom bare klask-klask-klask.

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

• "Hodeløs - ikke få panikk, ikke mist hodet" av Kjetil Johnsen
  • "Bø!" av Jon Ewo
  • "Han & dem" av Katarina von Bredow
  • "Knust suppe" av Jenny Valentine
  • "Filmhistorier - utrolig, men sant!" av Mikael Godø
  • "Skoleape" av Liv Gulbrandsen
  • "En førstis forteller" av Emma Chastain
  • "Kamuflasje" av Janne Aasebø Johnsen
  • "Norske spioner" av Harald Skjønsberg
  • "Lottie Biggs er ikke desperat, eller Tre uker i det kvinnelige begjærs vold" av Hayley Long
  • "Hått" av Åsa Anderberg Strollo
  • "Nære på" av Tim Bowler