Jakten på Eden

av (forfatter) og Veronika Lien (oppleser).

Chillfactor 2021 Lydfil

Jakten på Eden er en krim som handler om maktmisbruk, ondskap og overlevelse.
To gamle saker fra Skagen, Danmark i 1969 og 1984 viser seg å være sentrale. Etterforsker i Københavns cold-case enhet, Nikolai Janko, samarbeider med FBI i Alaska. Det utvikler seg til å bli et vanvittig kappløp med tiden på tvers av tiår og landegrenser.

Forlag Chillfactor

Utgivelsesår 2021

Format Lydfil

Serie Gwen Starke (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Alaska

Svandis Hanna Gudmindottir"Jakten på Eden"

Jakten på Eden er en krim om menneskets urettferdige rangordning, maktmisbruk, ondskap og overlevelse. Hvor noen fritt tar seg til rette på andres bekostning. Dessverre går denne uretten ofte i arv. To unge kvinner blir funnet drept. Likene bærer preg av svært grov mishandling. Funnsted og tidspunkt er forskjellig, men dødsårsaken er den samme. Det lokale politiet i Anchorage mistenker at de har en seriemorder gående løs. De kontakter FBI. For FBI-agent Gwen Starke fører saken til store vanskeligheter. Hun blir mistenkeliggjort og ender opp i en jakt som eskalerer ut av kontroll. Gamle saker fra 1969 og 1984 i Skagen, Danmark viser seg å være sentrale. Etterforsker i Københavns cold-case enhet, Nikolai Janko, samarbeider med FBI i Alaska. Det utvikler seg til å bli et vanvittig kappløp med tiden på tvers av tiår og landegrenser.

For meg var Gudmindottir en helt ukjent forfatter som jeg nesten tilfeldig snublet over, og nye forfattere synes jeg alltid det er ekstra spennende å lese. I romanen er det FBI-Agent Gwen Stark som er hovedpersonen. To cold case saker fra Danmark i 1969 og1984 viser seg å ha forbindelser med dagens sak. Det blir et hektisk kappløp mot tiden for å få tatt de mistenkte. Boka viser oss hva mennesker er villige til å gjøre, utøve makt og misbruke andre mennesker på det groveste. Ondskap utføres i lukka troskap og går i arv i generasjoner. Den viser også hvor sterkt overlevelsesinstinktet i mennesker er nå de blir utsatt for ekstreme situasjoner. Spenningen starter på første side, og deretter skjer det noe hele veien. Det var en bok jeg hadde problemer med å legge fra meg, lettlest, med korte kapitler og spennende til siste side. Men det må komme en oppfølger, for avslutningen gjorde at jeg satt igjen med mange spørsmål. Boka anbefales glatt videre, det var en meget lovende debut, og det er alltid kjekt å oppdage ukjente forfattere når de i tillegg leverer ei bra bok. Våg deg ut på en ukjent forfatter og les denne boka her!Boka er et lese-eksemplar sponset av Bookis og forfatteren.Terningkast 5-

Krimbøker

• "Hva velger du?" av Svandis Hanna Gudmundsdottir