Jag är Supermann

av (forfatter) og Endre Hellestveit (oppleser).

Samlaget 2019 Lydfil

Bjørn, Eskil og ei svensk jente dreg ned til elva for å bade. Syriske Aya kjem til Sunndalsøra etter å ha flykta gjennom heile Europa. Anders blir besøksvenn på aldersheimen for å imponere Marianne. Karl gruar seg for å halde tale i gravferda til veslebror sin. Og rebellen Tuva er tvangssend til dalen, for å bli halden unna eit dårleg miljø i Oslo. Og midt i alt dette finst det truleg også ein rømling, i skjul, ein eller annan stad.

Historiene i Jag är Supermann går føre seg i løpet av eit varmt døgn i juli, og er ei blanding av roman og forteljingar, der lagnader kryssar og påverkar kvarandre. Alle ungdommane har ulike prosjekt, men kvar og ein ber på eit intenst ønske om å bli sett og finne feste i verda. Noko som gjer det heile verdt det.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

Omtalt sted Sunndal

Dette er ei bok som består av av flere noveller. Alle novellene har forskjellige hovedpersoner, men alle hovedpersonene befinner seg i den samme bygda. Novellene handler om alt fra vennskap, forelskelse, psykiske problemer, død og det å komme som flyktning fra Syria til den norske landsbygda.
Jeg syns dette var en helt OK bok. Mange gode skildringer og ganske troverdige hovedpersoner. Fiffig at det går en slags rød tråd gjennom hele boka gjennom en rømling som stadig nevnes og det at alt skjer på samme sted slik at historiene flettes litt sammen.
Noen ganger ble det litt lite spenning, men ellers helt OK.

To ganske korte noveller på nynorsk som kan brukes i undervisning.
Dement bestefar, flyktning fra Syria
Og en med en bror med spesielle behov.

En novelle her var meget god og interessant. Den kommer jeg garantert til å bruke i undervisning. De andre engasjerte meg ikke noe særlig, men konseptet med personer som går igjen i ulike konstellasjoner i novellene, er god.

Lars Mæhle har skrive ei novellesamling, kor novellene byggjer einannen, kronologisk. Me blir rekne med til ein dalsbygd på vestlandet og blir kjende med eit knippe av ungdommane som bur der. I tillegg møter me to storbyjenter som har blitt sende til dalen for sommaren for å arbeide og for å få litt sundt bondevit.

Ingen av novellene var supre, den beste var kanskje den kortaste om ein flyktningfamilie som kjem til dalen.

Nå er Skam slutt. FOR GODT. Det nekter vi å godta, så her har vi samla en liste FULL av bøker for deg som elsker SKAM.

Denne listen er en oversikt over klassesett som er tilgjengelige for lærere på Rælingen vgs.

Hvor hører du til?
Hva vil det si å høre til? Hva betyr det for deg?
Hva er det som binder deg og flokken din sammen?
Hva skjer med et menneske som faller utenfor og ikke finner noen tilhørighet?

• "Pizzaboyz" av Håkon Bohne
  • "Pyrocumulus" av Espen Dekko