Ja, vi elsker

Vigmostad Bjørke 2020 E-bok

Skarpt bilde av det norske velferdssamfunnet. Det er snart 17. mai, og alle gleder seg. Nesten alle. Gjennom de tre karakterene Connie, Kenneth og Darina tegner forfatteren opp et tydelig bilde av det moderne velferdssamfunnet. Livaktig maler hun frem enkeltskjebner som på hver sin måte peker langt utover seg selv, og slik nærmer hun seg betente temaer på en klok og engasjerende måte.
Tove Braathen (f. 1952) er lektor og underviser ved Edvard Munch videregående skole i Oslo. Hun debuterte i 2017 med romanen Alle disse dagene, og i 2018 kom Effekten av måneskinn på nyfallen snø. Hun har to voksne barn og bor på Grorud i Oslo med ektemannen.
«En roman til ettertanke (...) Braathen griper fatt i to viktige og aktuelle tema i Ja, vi elsker, og skildrer hvordan ensomhet og utenforskap kan nesten kan bryte i stykker et menneske. Og man kan ikke annet enn å bli litt varm om hjertet når disse ensomme sjelene etter hvert strekker ut en hånd til hverandre.» Nancy Øvrehus, Stavanger Aftenblad
«Ja, vi elsker er en nydelig skildring av tre hverdagshelter. (...) en roman som løfter ensomme mennesker frem i lyset. Braathen gir oss veldig gode karakterer, som du får lyst å invitere hjem og bli enda bedre kjent med. Historien er rett og slett spennende, og ga meg den gode "jeg må hjem å lese-følelsen". Anbefales!» Tine Sundal, bokblogger

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788241951374

EAN 9788241951374

Tove Braathen debuterte som forfatter i 2017, og siden da har hun rukket å skrive tre romaner.

Nok en sterk roman
Selv har jeg lest to av dem. Tidligere i år leste jeg Effekten av måneskinn på nyfallen snø, og det ga mersmak. Hun har en stille måte å fortelle historier på, og viser karakterenes styrke og svakheter på en ærverdig måte uten å ovedrive. Bøkene hennes, både i denne og Effekten av måneskinn på nyfallen snø, består av outsidere som gjør sitt beste for å finne sin plass både i samfunnet og i sine egne liv. Ja, vi elsker er et godt eksempel på det.

I Ja, vi elsker blir man kjent med tre hovedpersoner fortalt fra deres perspektiv. Den er om Connie som er en av de eldste karakterene i boka og dagligvarebutikken hun jobber i. Det er snakk om at det skal bli gjort store forandringer i butikken. Det er snakk om selvbetjeningskasser og Connie er redd for å miste jobben på grunn av det og alderen. Den er alt hun har siden hun mistrives med hjemmesituasjonen av forskjellige grunner. Den andre karakteren man blir kjent med er Kenneth. Han er en ung herremann med mye ansvar siden han er assisterende butikksjef og jobber for de store gutta. Han har mye å tenke på. Å gjøre butikken mer moderne med disse selvbetjeningskassene det er snakk om, og så disse samtalene som venter med de ansatte. I tillegg blir han plaget av en "kompis" som har sin måte å kreve en jobb på. Den tredje personen blir på en måte utenfor handlingen, men likevel er hun like interessant å lese om de to andre og det er Darina. Hun skal snart opp i norskeksamen. I tillegg til norskfaget, har hun hjemmetjenesten. Vil hun stå på norskeksamen? I tillegg bærer hun på en mørk hemmelighet og får et brev fra politiet. Hvorfor?

Sammen i utenforskap
Tre forskjellige personligheter å bli kjent med og de er svært fascinerende å lese om alle tre, spesielt Darina. Til tross for forskjellene, har de noe til felles: en sårhet de prøver å skjule, og med sine skavanker, prøver de å få livet til å gå videre så normalt som mulig, og de prøver å være en del av samfunnet, selv om de føler seg litt utenfor alt sammen.

Fin blanding av ulike karakterer med troverdige personligheter, som bidrar til en spennende og sårbar roman.

Fra min blogg: I Bokhylla

• "Marka" av Tove Braathen
  • "Bonus" av Marie Tveiten
  • "Slutten av dagen" av Bill Clegg
  • "Kvinne savnet" av Didrik Morits Hallstrøm
  • "Hvilken knallert med forkrommet styre innerst i gården - roman" av Georges Perec
  • "Utfor - en roman fra 1960-tallet" av Espen Haavardsholm
  • "Kysset" av Aksel Selmer