Ja, vi elsker Se og Hør

hemmelighetene bak verdens største ukebladsuksess

Kagge 2007 Innbundet

Forfatteren har gått igjennom 11 årganger av ukebladet Se og Hør, fra 1995 til 2006. Holm ser på både skjebnejournalistikken og kjendisjournalistikken, og diskuterer om ukebladet kan sies å gjøre livet gladere for folk flest, slik det selv sier at det skal gjøre.

"Var så tykk at hun lå tynt an!", "Fikk beinet sydd på feil vei!", "Skiftet kjønn", "Firebarnsmor ble HIV-smittet etter voldtekt av ni afrikanere!", "Bjørg ante ikke at hun var gravid." De blir rammet av lynet, skjebnen, triste tilfeldigheter, eller de vinner i lotto. Ingenting er for rart, trist eller grusomt for Se & Hør. Det er Gla '-saker eller triste saker side om side! "Vi gjør Norge gladere!" Bladet for "folk flest!" Det går et skille mellom kjendissaker og skjebnesaker, som omhandler helt alminnelige mennesker. Kjendisene er de utvalgte, med misunnelsesverdige liv ... alle de vanlige menneskene i Se & Hør er offer for ett eller annet. Arne O. Holm har sett nærmere på Se & Hør og de som portretteres i bladet for finne kodene for en av tidenes største ukebladsuksesser. For å fortelle deres historie, men også for å utforske de metoder og oppfatninger bladet produserer og formidler til folk. Hvordan ser dette verdensbildet ut? Hvilke mytologier og koder er det de benytter? Hva er det de tilbyr folk flest? Hvem er folk flest, og hva er det de vil lese?

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2007